צרפת עם הילדות (12, 10): חלק ב: פריז

ספטמבר 28, 2013

אחרי שבוע בכפר נופש הגענו לעיר הגדולה פריז לשבוע של אתרים היסטורים מפורסמים, חוויות והנאה. כמובן שביקרנו גם בדיסנילנד כנדרש, והדיעות שלנו עליו היו חלוקות - כיף, לא וואו.

בחלק הראשון של הטיול היינו בכפר נופש של סנטר פארקס בפאתי נורמנדי וטיילנו באיזורים הכפריים ואיזור החוף של נורמנדי. את סיפור החלק הראשון אפשר לקרוא פה.

מפת הטיול

בצילום המפה המצורף אפשר לראות את החלוקה לאתרים לפי ימים (צבעים). דיסנילנד מחוץ למפה.

לינה

כהרגלנו, העדפנו ללון בדירה מאשר במלון. מצאנו דירה מקסימה באיזור מונפרנס דרך אתר airbnb.
מיקום מעולה שבמעולים באיזור מונפרנס. איזור מקסים, צעיר, עם המון בתי קפה ומסעדות וגם גלידריה מעולה. בהמשך הרחוב סופר גדול של Monoprix שיש לו גם איזור של אקספרס לרכישת מאפים ושתיה בזריזות (בלי להכנס לסופר עצמו). בימי שבת ורביעי יש בבוקר ברחוב מול הדירה שוק אוכל מקסים עם ירקות ופירות טריים וגם אוכל מבושל מוכן. בימי ראשון יש שוק אומנים (כמו נחלת בניימין אבל צרפתי כזה).
מרחק הליכה מהדירה תחנת רכבת מונפרנס, למי שמגיע ברכבת או צריך לקחת/להחזיר רכב שכור. מול הדירה יש תחנת מטרו Edgar Quinet של קו שמגיע לאייפל, לשער הנצחון וגם לתחנת National שבה אפשר להחליף ל RER A שמגיע לדיסנילנד. ב2-3 דקות הליכה יש תחנות של קוים אחרים.
הדירה די פיצית עם חדר שינה וסלון שמופרדים במחיצה. עיצוב צעיר וחמוד. יש מטבחון עם כל הפסיליטיז. אנחנו ישנו בחדר השינה והבנות על הספה הנפתחת בסלון. מדובר בדירה של פלורי, בחורה צעירה (יהודיה צרפתיה) שגרה בדירה ומשכירה אותה מדי פעם. התחושה היתה הכי בייתית שיש, כמו להתארח אצל הבת דודה הצרפתיה שלא הכרנו. פלורי היתה מקסימה בכל ההתכתבויות איתה, וגם איפשרה לנו להשאר בדירה עד 11 בלילה כיוון שהיתה לנו טיסה ב 02:30 לפנות בוקר. עולם אחר לנוח ולהתקלח לפני הטיסה ולא לשים את הדברים באחסון ולחפש איפה להסתובב עד אמצע הלילה!
לא מתאים למי שמחפש פאר או פינוקים, מתאים למי שרוצה להרגיש פריזאי לרגע.

תחבורה

ערכתי כל מיני חישובים, שבסופם הגעתי למסקנה שמי שמתכנן לנסוע יחסית מעט במטרו, יכול להסתפק ברכישת כרטיסים בודדים ולא כרטיסים יומיים או שבועיים. כרטיס יומי Mobilis משתלם רק אם נוסעים 5 נסיעות ביום או יותר. לנו זה לא השתלם כיוון שידענו שנלך הרבה ברגל.
כרטיסים בודדים קונים במכונה או באשנב. כרטיס בודד עולה 1.70 אירו, ופאקט של 10 כרטיסים במחיר מוזל (Carnet) עולה 13.30. carnet לילדים (עד גיל 10) עולה 6.65 אירו. נדרש כרטיס אשראי עם צ'יפ וקוד כדי להשתמש במכונה.
לדיסנילנד נסענו במטרו ו-RER, עלה כ-7 אירו לאדם לכיוון.
אתר התחבורה של פריז RATP
הסעה לשדה התעופה הוזמנה מראש דרך האינטרנט מנגב הסעות, בעקבות המלצה של חברה שנסעה איתם. בהתחלה הנהג לא כל כך מצא אותנו, אבל אחרי שיחת טלפון אחת זה הסתדר. הנסיעה היתה במכונית פרטית משפחתית, מה שהיה קצת מוזר. לא היה ברור לנו אם זה 100% תקין או חוקי, כיוון שבארץ למשל רשיון הרכב של מכונית פרטית לא מאפשר הסעת נוסעים בתשלום. הגענו לשדה בלי תקלות, אבל אני לא ממליצה מהסיבה הזו.
נגב הסעות פריז
עלות מהעיר לשדה התעופה 52 אירו

אפליקציות מומלצות

• Disneyland Paris - אפליקציה חביבה עם מפת הפארק, זמני המתנה וכדומה. ממש לא חובה.
  • Visit Paris by Metro - אפליקציה מצויינת לתכנון נסיעות במטרו של פריז. השתמשנו המון.
  • Tripadvisor City Guide Paris
  • שיחור פריז (בתשלום, קיבלתי מתנה מאורנג' עם חבילת הגלישה)

תקציר

• יום 9 (ו): עזיבת כפר הנופש ונסיעה לפריז, התמקמות, תצפית ערב על האייפל
  • יום 10 (ש): אייפל, מוזיאון רודין, שופינג ב-לה דפאנס
  • יום 11 (א): שאנז אליזה, אורנג'רי, גני לוקסמבורג
  • יום 12 (ב): דיסנילנד פאריז
  • יום 13 (ג): נוטרדאם והאיים, פומפידו, שייט ערב על הסיין
  • יום 14 (ד): מונטמרטר ואיזור האופרה, מוזיאון השעווה וקולנוע רקס, טיסת לילה הביתה

יום 9 (ו): הגעה, התמקמות ותצפית לילית על האייפל

בבוקרו של היום האחרון שלנו בסנטר פארקס נסענו על האופניים לביקור אחרון במאפיית הכפר, החזרנו את האופניים, העמסנו את האוטו ושעה וחצי מאוחר יותר כבר חיפשנו את הדירה במונפרנאס. מצאנו חניה ברחוב, קיבלנו את המפתחות מהברמן בבית הקפה הסמוך, העלנו את הדברים ויצאנו להחזיר את האוטו. קצת הסתבכות (לא קל לנהוג בפריז) ומצאנו, ממש קרוב לדירה.
משוחררים מאוטו, יצאנו לסיור רגלי באיזור הדירה. אכלנו ארוחת צהרים בהיפופוטמוס (יש ארוחות ילדים) ומשם המשכנו לסניף של FNAC ב Rue de Rennes על מנת לאסוף את הכרטיסים לדיסנילנד שהוזמנו מבעוד מועד. משם המשכנו ברגל אל הקטקומבות - אותם מסדרונות אפלים מלאי עצמות וגולגלות מימיה העתיקים של פריז. אבל אבוי, הגענו לשם כרבע שעה לפני שעת הסגירה (16:00) והיה תור, ואת הצרפתים לא מעניין שהגעת לפני שעת הסגירה, מענין אותם שבשעת הסגירה אתה עדיין עומד בתור בחוץ, וככה סגרו את שער הכניסה בפנינו ולא זכינו לבקר באתר. אכזבה מס' 1.
הקטקומבות של פריז Paris Catacombs
רשת מסעדות היפופוטמוס Hippopotamus
חזרנו לדירה, הלכנו לסופר להצטייד קצת ואז חשבנו ללכת לראות את גני לוקסמבורג הקרובים. הלכנו בסבבה והגענו לגנים, רק כדי לגלות שגם אותם סוגרים בדיוק כשאנחנו מגיעים (19:00). זכינו לראות את הג'נדארמים שנועלים את השערים ומלווים אנשים החוצה. אכזבה מס' 2. בינתיים פריז לא מאירה לנו פנים!
טוב, ממשיכים… המשכנו לכיוון הרובע הלטיני, הסתובבנו קצת ברחובות המקסימים ושוקקי האנשים, הטבענו את יגוננו בקרפ עם שוקולד וקוקוס ומצב הרוח התחיל להשתפר. בהברקה של רגע החלטנו לעלות על מטרו ולנסוע לראות את האייפל המנצנץ בלילות. בכל שעה עגולה בשעות הערב והחשכה מדליקים עליו את האורות למחזה תיירותי, אבל משמח. הגענו לתחנת טרוקדרו Trocadero ב 20:57, רצנו הכי מהר שאפשר למעלה ו… ראינו את האייפל המנצנץ. כל אכזבות היום נשכחו. אנחנו בפריז!
מגדל אייפל בלילה

יום 10 (ש): אייפל, מוזיאון רודין, שופינג ב-לה דפאנס

התחלנו את היום בשוק שהתקיים ממש ברחוב בו התגוררנו Edgar Quinet. בימי שבת (ורביעי) בבוקר מתקיים ברחוב שוק איכרים מקומי, עם פירות וירקות, גבינות, בשרים, דגים, אוכל מבושל ועוד. חגיגה לעיניים, לחוש הריח וחוש הטעם. קנינו קצת פירות וירקות לדירה והתחלנו בתוכנית היום.

אי אפשר לבקר בפריז בלי לבקר במגדל אייפל. כיון שהפחידו אותנו מתורים איומים ברכישת הכרטיסים ועליה למגדל, רצינו להזמין כרטיסים מראש. למרבה הבאסה, כשנזכרתי להכנס לאתר האינטרנט לבדוק למתי אפשר להזמין כרטיסים, כ-3 חודשים לפני הטיול, כבר לא היו כרטיסים זמינים. אז בחרנו לקחת סיור מודרך ולשפר את החוויה עוד יותר. הסיור (באנגלית) לקח אותנו לבונקר שמתחת למגדל אייפל, לחדר המעליות ולמגדל עצמו. הוא כלל הסברים על ההיסטוריה של המקום, השימושים הצבאיים שלו והרבה סטטיסטיקה מעניינת. מוצלח. אחרי הרבה צילומי נוף מלמעלה, ירדנו ברגל והמשכנו בדרכנו.
נוף מהקומה השניה
מגדל אייפל Tour Eiffel
סיור מודרך "מאחורי הקלעים"https://www.cultival.fr/en
עלות: 85 אירו לארבעתנו
מהאייפל הלכנו ברגל לכיוון האינבליד בו קבור נפוליאון, הבטנו על המבנה מבחוץ והמשכנו. ממש לידו נמצא המוזיאון של האמן המפורסם רודן Rodin. המוזיאון היה בשיפוצים אז הכניסה לגן הפסלים היתה חינם. הסתובבנו בגנים היפים, ראינו את האדם החושב - אחד הפסלים המפורסמים בעולם - הילדות התלהבו מהצד שלא רואים בדרך כלל ;), ונחנו על הספסלים בגינה. מקום מקסים להפוגה ומנוחה.

מוזיאון רודן Musee Rodin
משם לקחנו את המטרו לכיוון לה דפאנס, חלק חדש יותר של פריז. אבא חזר לדירה ואילו אני והבנות ניצלנו את הזמן לשיטוט בקניון גדול בשם Quatre Temps (ארבע העונות) עם הרבה חנויות רשת ידועות. מול הקניון יש גם חנות גדולה של דקתלון במידה ואתם מעוניינים להצטייד בבגדים וציוד לספורט במחירים מצויינים.

מרכז קניות Les Quatre Temps

יום 11 (א): שאנז אליזה, אורנג'רי, גני לוקסמבורג

הלב הפועם של פאריז הוא השדרה המפורסמת בעולם - שאנז אליזה. התחלנו את היום בשער הנצחון (יש אפשרות לעלות למעלה, לא עשינו זאת). המשכנו בשיטוט נינוח לאורך השדרה, תוך שאנחנו מתפעלים ממכוניות היוקרה (כמו פרארי) שאפשר לעשות בהן סיבוב (בתשלום) וביקור בחנויות שונות לאורך הרחוב. הילדות התלהבו מהמקדש של סאפורה, ומחנות ממתקים מקסימה. על החנות של אברקרומבי ויתרנו, כי יש גבול, אני לא מוכנה לעמוד בתור בשביל להכנס לחנות של ג'ינס וטישרטים!
או, שאנז אליזה
 הלכנו עד כיכר הקונקורד ושם נכנסנו למוזיאון האורנג'רי. המוזיאון נבחר כיוון שהוא קטן יחסית, האומנות בו מגוונת ואחרי הביקור בגנים של מונה בג'יברני, רציתי שהילדות יראו את ציורי חבצלות המים. זה מוזיאון מקסים שמתאים למי שרוצה טעימה קטנה של אמנות ולא רוצה לכתת רגלים בלובר. מוזיאון האורנג'רי נמצא בגני הטולירי, אותם רק חצינו לכיוון הלובר. ללובר החלטנו לא להכנס מטעמי תורים, חוסר עניין לציבור, ועייפות. אבל צילמנו המון תמונות בחוץ, ואפילו ראינו זוג מתחתן שבא להצטלם.

מוזיאון האורנז'רי Musee de l'Orangerie
מוזיאון הלובר Musee du Louvre
מהלובר המשכנו רגלית לגשר האמנויות Pont des Arts עליו תלויים אלפי אלפים של מנעולים המסמלים אהבה נצחית. הילדות התלהבו מהמחוות הרומנטיות וחיפשו מנעולים מעניינים, יש גם לא מעט כאלו בעברית. חצינו את איזור סאן ג'רמיין תוך התבוננות בגלריות המרובות שבו והגענו עד לגני לוקסמבורג. יום ראשון אחר הצהרים הוא זמן מצויין לבלות בגנים, המלאים משפחות, זוגות וסתם אנשים שמטיילים, נחים, משיטים סירות באגם, מבלים בגן השעשועים ומשחקים בשיא הרצינות פטאנק. הפוגה מקסימה במיוחד. מומלץ!

גני לוקסמבורג Jardin du Luxembourg

יום 12 (ב): דיסנילנד פריז

החוויה שלנו מדיסנילנד פריז היתה קצת מעורבת. מצד אחד באמת יש את קסם הדיסני המיוחד, והמקום כייפי לאללא. מצד שני הוא קצת מיושן, האטרקציות לא מאד אקסטרימיות והמרצ'נדייזינג מוגזם. הביקור בספטמבר הוכיח את עצמו כיוון שלא היו כמעט תורים ולא חיכינו לשום מתקן יותר מ 15-20 דקות. כן היו המון ישראלים, אבל המון! איפה שהיו תורים זה במסעדות בשעת הצהרים, כיוון שרק חלקן היה פתוח.
הגענו לדיסני ברכבת (מטרו + RER) בנסיעה של כ-40 דקות. את הכרטיסים הזמנתי באינטרנט בחנות FNAC, ואספנו מבעוד מועד בחנות פיזית של FNAC (יש המון כאלו בפריז ואפשר לאסוף את הכרטיסים בכל אחת מהן, אנחנו אספנו בחנות ליד הדירה). המחיר לכרטיס עם תאריך מוגדר מראש ולא בסוף השבוע היה 39 אירו, צריך לבדוק אילו מבצעים יש באתר בכל רגע נתון.
הסתובבנו המון ובגלל שלא היו תורים ביקרנו ברוב המתקנים שהיו פתוחים באותו היום, בחלק מהמתקנים אפילו ביקרנו פעמיים. לא הצטלמנו עם דמויות כי יש תור מיוחד וזה לא נראה לנו שווה את הזמן. אם יש לכם ילדות בנות 4-6, תעמדו בתור של הנסיכות כמו גדולים ;) באמצע היום יש תהלוכה רכובה של דמויות, ובערב לקראת הסגירה יש מופע אורות וזיקוקים. שווה לברר מתי אלו קורים ולא לפספס אותם.

הנה רשימה של המתקנים העיקריים בהם ביקרנו:
Discoveryland
  • Autopia - מסלול מכוניות איטי למדי לנהיגה עצמית. לא אטרקטיבי בכלל למבוגרים שיודעים לנהוג, הילדות נהנו מהאפשרות לנהוג בעצמן.
  • Space Mountain: Mission 2 - רכבת הרים די מהירה ומפחידה, בחושך. אני לא עליתי אבל הבעל והילדות נהנו עד מאד. זה אחד המתקנים המלהיבים של הפארק למחפשי האדרנלין.
  • Captain EO - סרט תלת מימד בכיכובו של מייקל ג'קסון. לפני 30 (?) שנה כשהסרט הזה הופק הוא היה תפארת היצירה, היום הוא עלוב ומשעמם. בזבוז זמן.
  • Buzz Lightyear Laser Blast - נסיעה עם אקדחים אלקטרוניים שאיתם צריך לירות על כל מיני מטרות ולאסוף נקודות. כיף כיף כיף. מתאים גם לצעירים.
  • Star Tours - סימולטור טיסה בחלל. מהמתקנים בהם מטלטלים את נשמתך תוך כדי שמראים לך סרט שמדמה טיסה. אני הרגשתי מאד לא טוב וכמעט הקאתי את נשמתי. אם אתם לא רגישים לטילטולים זה חביב.
 Fantasyland
  • “it's a small world” - הכי דיסני, הכי הפי הפי. אני מתה על המתקן הזה. הילדות נהנו לנסות לנחש את כל המדינות מהן מגיעות הבובות המרקדות. רמת האקטסרים של המתקן הזה היא אפס ולכן הוא מתאים גם לקטנטנים.
  • Mad Hatter's Tea Cups - מתקן כוסות מסתובבות, כמו בכל לונה פארק.
  • Alice's Curious Labyrinth - מבוך חביב ולא מאתגר במיוחד, מתאים גם לצעירים.
  • Peter Pan's Flight - מתקן חביב שבו יושבים במעין כרכרה שמעוגנת לתקרה ו"עפים" דרך הסיפור של פיטר פן. מאד לא אקסטרימי ולכן מתאים גם לצעירים, בהנחה שהם מכירים את הסיפור של פיטר פן.
Adventureland
  • Pirates of the Caribbean - קלאסיקת דיסני אהובה. שייט בסירה דרך עולם פיראטים צבעוני. יש שתי ירידות לא גדולות מאד, ומצלמים אתכם באחת מהן. מתאים מאד ל"מתחילים" בנושא רכבות הרים.
  • Indiana Jones and the Temple of Peril - רכבת הרים קלאסית מהירה. בעלי והילדה שעלו עליה נהנו מאד. יש מגבלת גובה של 1.40מ', ומקפידים.
  • Captain Hook's Pirate Ship ,Pirates' Beach, , Adventure Isle - איזור של גן שעשועים, מערות, גשרים ועוד, שבו יכולים לבלות אלו שלא עולים על רכבת ההרים בגלל מגבלת גובה או פחד.
Frontierland
  • Big Thunder Mountain - רכבת הרים קלאסית. פה מגבלת הגובה היא מטר, אז אפשר לילדים צעירים יותר לעלות. אני לא עליתי אבל הבעל והבנות בהחלט נהנו. כשהיינו היתה תקלה ברכבת אבל היא תוקנה מאוחר יותר.
מה שכן, לא לפספס את מופע האורות והזיקוקים בסוף היום, אחרי שיורד החושך (השעה הספציפית תלויה בעונה). זה מרהיב, משמח, מרתק, ומשאיר תחושת דיסני חמה ומתוקה בלב. באמת שווה!

האתר של FNAC לרכישת כרטיסים מוזלים לדיסנילנד:
האתר הרשמי של דיסנילנד פריז:

יום 13 (ג): נוטרדאם והאיים, פומפידו, שייט ערב על הסיין

אחרי יום מתיש בדיסנילנד, היינו זקוקים ליום רגוע יותר. קמנו בלי לחץ, לקחנו את המטרו לתחנת Cite והלכנו לכיוון הכנסיה היפה סיינט שאפל Sainte Chapelle. הכנסייה הקטנטנה ידועה בויטראז'ים היפים שלה, והם אכן מאד יפים.

משם המשכנו רגלית לעוד אייקון פריזאי - כנסיית הנוטרדאם. הסתכלנו על הכנסייה מבחוץ, ראינו את התור הבלתי יאומן לכניסה, והמשכנו לדרכנו, לא לפני שצילמנו אותה מכל הזויות. הקפנו את הכנסיה, עצרנו בגן שעשועים קטן והלכנו עד אתר הזכרון לגירוש היהודים (ולא רק) מצרפת. אתר צנוע, שקט ולא מאד מוכר.

משם המשכנו בגשר לאי הקטן יותר - איל סיינט לואי במטרה לאכול בבית הקפה שקיבלנו עליו המלצות חמות - La Charlotte de l'Isle, אבל היה סגור.

סיינט שאפל Sainte Chapelle

קתדרלת נוטרדאם Notre Dame

בית הקפה La Charlotte de l'Isle

מאוכזבים לקחנו את המטרו לתחנת Les Halles הגדולה. עברנו דרך מרכז הקניות, אבל האיזור כולו נמצא תחת שיפוצים ולא היה במיוחד אטרקטיבי. אז המשכנו לכיוון מרכז פומפידו Centre Pompidou ומזרקת סטרווינסקי Stravinsky Fountain הצבעונית שלידו. אכלנו באחת המסעדות באיזור, הצטלמנו קצת וחזרנו לדירה לנוח.

מרכז פומפידו Centre Pompidou

אחרי מנוחה קלה יצאנו לדרכנו לשייט ערב על נהר הסיין. יש כמה חברות שמציעות סיורים שכאלו, ואחרי חפירה קצת בטריפ אדוויזור בחרנו את Vedettes du Pont Neuf. העדפנו סיור לעת ערב כדי לחוות משהו קצת שונה ולראות את הבניינים המוארים. הסיור הוזמן מראש, מודרך באנגלית וצרפתית והיה מאד נעים ומעניין.

שייט על הסיין Vedettes du Pont Neuf
עלות 26 אירו בהזמנה מוקדמת

יום 14 (ד): מונטמרטר ואיזור האופרה, מוזיאון השעווה וקולנוע רקס

על הבוקר שמנו פעמינו לבזיליקה הלבנה החולשת על העיר - הלב הקדוש - סאקרה קר Sacre Coeur. נסענו במטרו עד תחנת Abbesses ומשם הלכנו עד למרגלות ההר. אבא והבנות טיפסו באומץ רב את כל המדרגות ואילו אמא העצלנית לקחה את הפניקולר (מעלית ציבורית, עולה כמו נסיעה במטרו). אכלנו משהו על מדרגות הכנסיה, צילמנו קצת תמונות, ויתרנו על כניסה לכנסייה והמשכנו ברחובות הציוריים לכיוון מונטמרטר והציירים.

סאקרה קר Sacre Coeur

מסתבר שלצייר דיוקן זה סיפור יקר (עשרות רבות של אירו) אז סרבנו בנימוס לכל ההצעות (קצת מעיק האמת), טיילנו בין הדוכנים היפים של האמנים, עצרנו בחנות גלרי לפאייט שדי הדהימה את הילדות (סוג של מקדש קניות בבניין מאד מאד יפה, עם מותגים מאד מאד יקרים), קנינו עוגיות טעימות והמשכנו לכיוון בית האופרה. גם אותו ראינו רק מבחוץ והמשכנו לשתי האטרקציות שהילדות הכי אהבו בפריז.

מוזיאן השעווה Grevin הוא מקום עתיק יומין בעל קסם מיוחד. הסיור מתחיל בחדר המראות, בתחושה של יריד מהמאה ה-19, וממשיך דרך אולמות וחדרים עם דמויות שעווה שונות. חלקן הגדול של הדמויות היה מוכר לילדות, למעט קצת סלבס מקומיים. הצטלמנו המון, והיה אושר גדול. מרחק קצר ממוזיאון השעווה נמצא קולנוע רקס, שגם בו ניתן לבקר, באטרקציה כיפית במיוחד שכולה חוויה של עשיית סרטים: הכוכבים של רקס Les Etoiles du Rex. אמנם סיפור לא זול לשעה בערך שזה לוקח, אבל מומלץ בחום רב!

בזה סיימנו את החוויות, חזרנו לדירה לאריזות, עוד קצת קניות בסופר (אנחנו אוהבים להביא הביתה ממטעמי המקום), עוד גלידה מעולה אחת והביתה.