אי גדול בים: חופשה משפחתית בביג איילנד הוואי

דצמבר 29, 2019

חופשת החורף השיבה אלינו את איה הסטודנטית, וחשבנו שמן הראוי לפנק אותה באיזה טיול רגוע, יפה, ושיאפשר לה גם ללבוש ביקיני בדצמבר, אז טסנו להוואי, והפעם לאי הוואי, הידוע בשם האי הגדול או ביג איילנד. למה האי הגדול? כי באואהו ומאוי כבר היינו עם הבנות, כי הוא מגוון ומאפשר גם טיולי טבע וגם חופים, וכי אחרי 20 שנה שמחתי לחזור לראות מה השתנה. והאי הזה משתנה כל הזמן, כי הוא בעצם הר הגעש הפעיל בעולם.

אם מעניין אתכם לראות איפה היינו ומה עשינו בביקורים הקודמים עם הבנות בהוואי, הקליקו פה:

לפני שאני מתחילה בסיפור המסע, המלצה חמה עד לוהטת על GyPSy Guide Driving Tour App ששדרגה לנו את הטיול בטירוף! אפילו הבנות הקשיבו והתעניינו (בנות 16, 18). האפליקציה מפעילה את ההסברים אוטומטית תוך כדי נסיעה בסיוע GPS, ומקבלים גם שיעור היסטוריה, וגם המלצות על מקומות לבקר, כולל הכוונה בדרכים. האי הגדול מלא בהיסטוריה של העם ההוואיי ולמדנו המון דברים חדשים. יש להם מדריכי דרכים למגוון גדול של רואד טריפס. מומלץ ממש.
עלות: $10 באפסטור

עוד המלצה - אתר נהדר עם המון מידע שימושי ומעניין לתכנון הטיול Love Big Island. אפשר למצוא בו מסלולים לדוגמא, המלצות על חופים, יעדים, אטרקציות ועוד. זה האתר שהכי שימש אותי בהכנות.

חילקנו את הטיול לשני חלקים - 3 לילות באיזור הילו הגשום והטרופי, ו-3 לילות בקאילואה-קונה השמשית. חלוקה ממש מצויינת, אם כי היה חסר לנו עוד יום בקונה לטובת עוד קצת ים וסתלבט.

לוגיסטיקות

טסנו עם אלסקה הלוך וחזור מסאן פרנסיסקו לקונה KOA. אנחנו תמיד נעדיף את סאן חוזה, אבל זה מה שמצאתי בהתראה לא מאד ארוכה. מניחה שמי שמתכנן יותר זמן מראש, יצליח לטוס מ"הבית". קחו בחשבון שכל המחירים המצויינים פה נכונים לרגע הרכישה, והשבוע האחרון של דצמבר הוא מאד מבוקש ועמוס באי.
עלות: $780 לאדם, כן זה יקר יחסית

אם אתם רוצים לטייל באי ולא רק לנוח בריזורט ולקחת טיולים מאורגנים, תצטרכו רכב. שכרנו מחברת דולר דרך אתר Rentalcars. הזמנתי פול סייז (ניסאן אלטימה) ושידרגו אותנו במקום בחינם לרכב לאגז׳רי (קרייזלר 300S), אחרי שדחינו בנימוס את ההצעה לשדרג בתשלום לג'יפ 4X4. בניגוד לקליפורניה, נאלצנו להוסיף תשלום של נהג נוסף.
עלות: $625 ל-6 ימים כולל נהג שני

כדי להוזיל עלויות, בחרנו ללון הפעם בדירות של Airbnb. לינה בריזורטים טובים עולה הון בחופשת חג המולד, אם מצליחים בכלל למצוא חדר. ובטח אם לא מזמינים הרבה זמן מראש. ודווקא היינו מרוצים לאללה. הדירות היו נעימות, מרווחות, ממוקמות היטב ואיפשרו לנו לאכול לא רק במסעדות כל הזמן.

לינה בהילו Hilo (מקסימה ומומלצת, רק צריך לקחת בחשבון הרבה מדרגות להגיע לדירה)
שילמנו $508 ל-3 לילות

לינה בקונה Kona (קצת יותר ישנה אבל מרווחת מאד ומיקום פצצה מרחק הליכה מהרחוב הראשי של קונה)
שילמנו $1005 ל-3 לילות

מפה ותקציר

מפת הטיול, בה הימים מסומנים בצבעים שונים. שימו לב שיש אתרים שמסומנים בX אפור, אלו מקומות שמופיעים במדריכי טיולים ישנים יותר, אבל נסגרו בגלל שנמחקו מהמפה בהתפרצות הר הגעש של 2018. יש גם מקומות שמסומנים באפור בגלל שלא הצליחו להכנס לתוכנית וחשבתי שהם בכל זאת מעניינים, אבל בשום צורה זו לא מפה מקיפה שיש בה את כ-ל האתרים המעניינים באי!

תקציר:
יום 0 - נסיעה דרך כביש האוכף מקונה להילו
יום 1 - Waipio Valley, ביקור בפארק Kalpoa למסלול הליכה קצר, חוות עיזים בHonomu
יום 2 - אטרקציות סביב הילו - מפלי הקשת, מפל Akaka, הגן הבוטאני (מרהיב!), מוזיאון הצונאמי, שוק האיכרים, מערת הלבה Kaumana, מפעל אגוזי מקדמיה, פסל המלך קמאמאה הראשון, אבן המלך, חדר בריחה
יום 3 (חג המולד) - פארק וולקנו, החוף השחור Punaluu, הנקודה הדרומית
יום 4 - חוף Hapuna, אטרקציה של שייט קייאק בתעלות השקיה Flumin Kohala, נסיעה עד Waimea וחזרה לחוף, ביקור בפארק הפטרוגליפים Puako
יום 5 - שייט לשנורקל במפרץ Kealakekua עם חברת Fair Winds, לואו עם הופעה Haleo Luau
יום 6 - פארק הפסלים Puuhonua, הכנסייה המצויירת, פארק Kaloko-Honokohau וצפייה בצבי ים

יום 0 (ראשון 22.12.2019) - הגעה

יצאנו בטיסת צהרים מסאן פרנסיסקו ונחתנו אחר הצהרים בקונה. השדה פתוח לגמרי ואין בו מבנים (או מזגנים), רק גגות. אספנו את הרכב השכור (צריך לקחת שאטל של חברת ההשכרה הספציפית), ועצרנו להצטיידות בקוסטקו. כבר בקוסטקו אפשר היה להרגיש שאנחנו במקום אחר, עם גלשנים, גיטרות יוקללי והמון מוצרי קוקוס ומקדמיה.

מצויידים במים, אוכל וחטיפים, נסענו דרך כביש האוכף Saddle Road להילו. הנסיעה היתה בחושך מוחלט, אבל ממש ממש מוחלט. אין לי מושג איך נראה הנוף מטר ימינה או שמאלה מקצה האור של פנסי הרכב. למרבה המזל הכביש חדש, מסומן היטב ונוח לנהיגה. בתקופה שאנחנו היינו, אי אפשר היה לבקר במאונה קאה Mauna Kea - אחד מאתרי הטלסקופים הגדולים בעולם - בגלל הפגנות נגד בנייתו של טלסקופ חדש, אבל נכון ל28.12.2019 האתר נפתח מחדש ואפשר לבקר בו. איזה פיספוס שלנו!

הגענו להילו הגשומה ואכלנו ארוחת ערב במסעדה פתוחה אבל חמודה ממש Pineapples. חזרנו לדירה והלכנו לישון, עייפים אך מרוצים שאנחנו בהוואי.

צפייה בכוכבים בMauna Kea

מסעדה Pineapples Island Fresh Cuisine

יום 1 (שני 23.12.2019) - עמק וואיפיאו

התחלנו את טיולנו בביקור בעמק היפיפיה Waipio Valley בסיור מודרך בואן. מומלץ מאד! למה סיור מודרך ולא נהיגה עצמאית? כי הירידה לעמק מאד מאד תלולה, ולא אפשרית לרכב רגיל, אלא רק לרכב 4X4 עם נהג מנוסה. אפשר לחילופין לרדת לעמק ברגל ואפילו להגיע לחוף הים, אבל אז צריך לעלות בחזרה ברגל, וזה מומלץ רק למי שממש בכושר טוב (=לא אני). ראינו גם אנשים רוכבים על סוסים בעמק, אם אתם אוהבים, זה נראה כיף.

הזמנתי מקומות מראש לסיור בשעה 11 כי מדובר בכשעה נהיגה מהילו ולא רציתי שנהיה בלחץ ביום הראשון. לפני הסיור עשינו עצירה קצרה בנקודת התצפית המרהיבה Waipiʻo Valley Lookout ממנה אפשר לראות את החוף, העמק וההרים סביבו. הסיור היה נהדר ממש. כ-10 אנשים בואן (עם חלונות פתוחים ובלי מזגן) ומדריך מקומי שמכיר המון אנשים (וגם עוצר בדרך לקשקש איתם בניב מקומי בלתי מובן). ראינו מפלים, שטחי גידול טארו (שורש מאכל מקומי שתורם את צבעו הסגול ללחמניות שאכלנו בלואאו), בתים של אנשים שחיים פשוט בטבע בלי חיבור לחשמל, מים זורמים או אינטרנט, סוסים "פראיים" שרגילים לתיירים ומקבלים פינוק מהמדריך אחרי שהם מופיעים לצילומים, המון מים זורמים וירוק. המדריך היה מקסים, לא מעיק ובסך הכל חוויה נהדרת.

אחרי הסיור היפיפיה, חשנו רעבים, אז נסענו למסעדה שסימנתי לי מראש באיזור - Tex Drive In. האוכל בהגשה עצמית (מזמינים בדלפק ולוקחים לבד) היה בינוני למדי, אבל השוס, והסיבה בגללה הגענו למסעדה הזו בחג החנוכה, הן הסופגניות המקומיות Malasadas. חוץ מזה שהן מרובעות ומצופות בסוכר רגיל ולא אבקת סוכר, הן ממש ממש דומות לסופגניה שלנו וטעימות אש. לקחנו מגוון טעמי מילוי - קרם וניל, שוקולד, תות, קוקוס, והכל היה תענוג.

כיוון שאי אפשר כ-ל הזמן רק לשבת, המשכנו לעצירה קלה נוספת בפארק עם מסלול הליכה נחמד בטבע Kalopa State Recreation Area. זהו איזור לקמפינג, אבל יש בו גם מסלול הליכה מעגלי קל Kalopa Nature Trail. לקחנו הסבר על המסלול מלוח המודעות ואיש תחזוקה של המקום הראה לנו איפה מתחיל המסלול. ההליכה לא קשה אם עוקבים אחרי המספרים והפסים הלבנים על העצים, אבל הקרקע לא אחידה ומלאה בשורשים, אז לשים לב. במסלול הזה גם פגשנו במפתיע... זוג ישראלים!

לא ברור לי איך זה קרה, אבל למשפחה שלנו יש חולשה לעיזים. אחד הדברים האהובים על איה זה האכלת עיזים, ונעם ידוע  באהבתו לסלפי עם עז. מיקה לעומת זאת, לא תתקרב לעז אם ישלמו לה אבל בכל זאת החלטנו לבקר בחוות העיזים הקטנה אך חמודה מאד Honomu Goat Dairy. לצערנו איך שהגענו התחיל לרדת גשם, אז הביקור הצטמצם לסככה שמאחורי החנות, אבל עדיין היה כיף. אפשר לקנות אוכל לעיזים, ולקחת בהשאלה חולצה כדי לא להתלכלך. בחנות יש שלל מוצרי עז כמו גבינות, ממתקים מחלב עז וקוסמטיקה.

חזרנו לדירה למקלחות ומנוחה, וסיימנו את הערב במסעדה טובה ונעימה Jackie Rey's Ohana Grill. אחרי ההמתנה של הערב הקודם, הזמנו מקומות מראש. אוכל מצויין ומעניין (יש להם סניף גם בקונה). האוכל בהוואי לא זול. ארוחות ערב במסעדות תיירים טובות עלו בממוצע בסביבות $35 לאדם, כשרק אחד מאיתנו שותה איזה קוקטייל, ואנחנו חולקים קינוח אחד. ארוחות צהרים במסעדות פשוטות יותר (בלי אלכוהול וקינוח), כ $15 לאדם (כולל טיפ).

וגם הדלקנו נרות חנוכה.

סיור מודרך בעמק Waipio Valley Shuttle
עלות: $65 למבוגר

מסעדה עם סופגניות Tex Drive In

מסלול הליכה בפארק Kalopa Nature Trail
עלות: $1 תרומה עבור חוברת ההסברים (שהחזרנו בסוף המסלול)

חוות עיזים Honomu Goat Dairy

מסעדה Jackie Rey's Ohana Grill

יום 2  (שלישי, ערב חג המולד 24.12.2019) - אטרקציות סביב הילו

יום קליל יחסית, בו עברנו בזריזות דרך שלל אטרקציות סביב העיר הילו וסיימנו בחדר בריחה וארוחה בייתית.

התחלנו את היום ב Rainbow Falls. קראתי שכשיש שמש, בשעות הבוקר אפשר לראות קשת במפל, ואכן כך היה. דקות ספורות של נסיעה מהעיר, חניה נוחה והליכה קצרצרה - אחד המפלים הכי נגישים שיש. את הקשת ראינו כשטיפסנו לחלק העליון של המפל. שם אפשר לראות גם עץ פיקוס (Banyan) ענקי ורב שורשים. מומלץ.

משם המשכנו למפל Akaka, כחצי שעה נסיעה מהעיר. שילמנו עבור חניה, ועשינו את המסלול המעגלי שצופה על שני מפלים. אבל אין ספק שמפל Akaka הוא המרשים בניהם. המפלים מאד רחוקים מהמסלול וזו תכלס רק תצפית. אבל נחמדה. מסלול ההליכה סלול ונוח, אבל יש בו חלקים של מדרגות, ירידות ועליות.

האנקדוטה הכיפית שקשורה לאתר הזה, שלפני 20 שנה נעם ואני ביקרנו פה, ויש לנו תמונה בדיוק מאותו המקום!

אחרי הביקור במפלים, נסענו דרך הכביש הנופי היפה אך לעיתיים צר ומשובש Pepe’ekeo Scenic Drive אל הגן הבוטאני Hawaii Tropical Botanical Garden. אחד הגנים הבוטאנים היפים שיצא לי לבקר בהם (והיינו לא מעט), כי הכל נראה ממש טבעי, ולא אוסף חממות וגנים. התחלת המסלול בירידה תלולה (שאחר כך צריך לעלות בחזרה) אבל יש הסעה ברכב גולף קטן למתקשים. הגן מאד מגוון, יש בו המון סחלבים עוצרי נשימה, פינות חמד, נוף לים הגועש ועוד. אל תפספסו אם אתם באיזור.

אחרי כל כך הרבה ג'ונגל, ירוק ומים, חשנו רעב אז חזרנו להילו לחפש לנו אוכל. החנינו את האוטו במרכז (שעתיים חינם), עשינו סיבוב בשוק האיכרים הקטן והנחמד Hilo Farmers Market, ועצרנו לסנדוויצ'ים וגלידה במקום שהמנות שלו נראות מהמם באינסטגראם, אבל לא נפלנו מהכסא מאושר Makani’s Magic Pineapple Shack, אולי כי לא לקחנו את הגלידות המוגזמות.

Taro Root

בשביל קצת היסטוריה, וגם כי ירד גשם בשלב הזה (הגשם כל הזמן מופיע ונעלם בהילו), נכנסו למוזיאון קטן אך משמעותי - מוזיאון הצונאמי Tsunami Museum. איי הוואי חטפו לא מעט מכות צונאמי לאורך השנים. המיקום שלהם בדיוק באמצע הים מביא אל האיים גלי צונאמי שנובעים מרעידות אדמה מרוסיה, אלסקה, קליפורניה, צ'ילה, וכמובן גם רעידות אדמה מקומיות. אירועי צונאמי החריבו את הילו לא פעם, והיום יש ערנות גדולה לנושא. המוזיאון עוסקה הרבה בחינוך, מתוך המחשבה שאולי את הצונאמי אי אפשר למנוע, אבל מודעות יכולה להציל חיים. ביקור קצר ומלמד, שנותן קצת פרספקטיבה וגם טיפים להתנהלות.

היה לנו עוד זמן להרוג, אז עשינו גיחה קצרה למפעל אגוזי מקדמיה Mauna Loa Macadamia Nut Visitor Center. זוהי אחת החברות הידועות לאגוזי מקדמיה, והדרך למפעל עוברת דרך מטעי העצים. זה לא בדיוק סיור במעל, אלא כמה פוסטרים וחלונות שפונים אל תוך אולם הייצור (שהיה מושבת כבר לחג המולד). בנוסף יש חנות גדולה עם מגוון מוצרי מקדמיה, ועמדת טעימות. טעמנו ורכשנו. אבל תכלס אפשר לקנות את המוצרים בכל סופר או חנות ABC. בדיעבד הייתי הולכת על משהו קטן יותר ופחות מסחרי כמו OK Farms.

בתור חובבת היסטוריה של הוואי, אני אוהבת לחלוק כבוד למלך קמאהמהאה הראשון King Kamehameha ככל שמתאפשר. אז עצרנו בקצרה בשני אתרים שקשורים למלך בהילו - פסל בפארק יפה, ואבן Naha Stone שלפי המיתולוגיה המקומית הוא הרים במו ידיו כדי להוכיח שהוא אכן הנבחר, נמצאת ליד הספריה ויש עליה מנחות שאנשים מביאים.

ופתאום, ברגע של הארה, נזכרתי שתכננתי ולא ביקרנו במערת הלבה Kaumana Caves. מערות הלבה Lava Tubes נוצרות כאשר זרם של לבה מתקרר מהר ומתקשה מבחוץ, אבל הלבה שבפנים ממשיכה לזרום. כך נוצר צינור לבה. חנינו במקום המיועד, חצינו את הכביש, ירדנו במדרגות התלולות לתוך המערה, ואז נזכרתי שאת הפנסים שהבאתי במיוחד מהבית... שכחתי בדירה ולא הבאנו איתנו. אז הסתדרנו בזהירות עם הטלפונים, אבל זה לא באמת מספיק. אז תזכרו את הפנסים. החלק הנגיש של המערה לא מאד עמוק, וזו חוויה מעניינת בהחלט.

האטרקציה האחרונה ליום העמוס הזה, היתה חדר בריחה Escape Hilo במרכז הילו. אנחנו חובבים גדולים של הז'אנר, ומשתדלים לבקר בחדר בריחה בכל טיול. החדר הזה מופעל על ידי בחור צעיר משוגע לדבר, ונראה קצת חובבני. החדר לינארי לגמרי, אין בו עושר של תפאורה או סיפור מסגרת, אבל האתגר עצמו, החידות והפיצוח היו מהנים והגיוניים, אז היה כיף. נחלצנו ב 47 דקות עם 2 רמזים.

את הערב סיימנו בארוחה בייתית והדלקת נרות חנוכה.

מפל Rainbow Falls

מערה Kaumana Caves State Park

חדר בריחה Escape Hilo
עלות: $45 לאדם

יום 3 (רביעי, חג המולד 25.12.2019) - פארק וולקנו וסובב דרום האי

חג מולד, כמעט הכל סגור, אנחנו עוזבים את הילו ומתחילים את הנסיעה לקאילואה-קונה דרך החלק הדרומי של האי. התחלנו בארוחת בוקר באחד המסעדות היחידות שהיו פתוחות (הם פתוחים 24/7 כל השנה) Ken's House of Pancakes. אוכל דיינר טיפוסי, חביתות, פנקייקים וכדומה, אבל אני החלטתי לנסות את המאכל המקומי - לוקו מוקו loco moco - קערת אורז, קציצת המבורגר (או לוף spam, דג, טופו), ביצת עין ורוטב. האמת? טעים!

סתם לטאה חמודה שראיתי בדרך

כשנעם ואני ביקרנו בהר הגעש Hawai‘i Volcanoes National Park לפני 20 שנה, היתה בו זרימה פעילה של לבה, המוזיאון היה פתוח, וצינור הלבה הגדול גם. ההתפרצות של 2018 חיסלה את כל אלו, והיום אין בפארק לבה זורמת, גם לא לים. זה עדיין פארק מעניין ומהנה לבקר בו, ואני ממליצה לא לוותר למרות שהאטרקציות מופחתות. עצרנו במרכז המבקרים לקבל מפה והמלצות. נסענו בפארק בסיוע האפליקציה GyPSy שהפכה את הנסיעה להרבה יותר מעניינת. אמנם האפליקציה לא 100% מעודכנת לגבי מה פתוח ומה סגור, אבל ההסברים מעולים. ביקרנו באיזור בו עולים אדים מהאדמה ואפשר לצפות במכתש של הר הגעש, ואז נסענו לאורך שביל המכתשים עד הים, שם ראינו את קשת הסלע המפורסמת. הנופים משתנים בין יערות לשטחי לבה עצומים, חוויה. באיזור החוף תפס אותנו גשם, ודי נרטבנו, כי שכחתי לגמרי שיש לנו בתיק מעילי ניילון חד פעמיים בדיוק למטרה הזו - גשם מפתיע. אז קחו אתכם מעילי ניילון חד פעמיים, כי הגשם יכול להפתיע בכל רגע נתון, אבל תזכרו שהם בתיק ואל תתרטבו כמונו...

בפארק ראינו גם את הציפור הלאומית של הוואי Nene -  בעצם סוג של אווז, שהתפתח אבולוציונית מאווזים קנדים. כיוון שבאי לא היו טורפים טבעיים, ה-nene איבדה את היכולת לעוף ולשחות. הגעתם של האירופאים ובעלי החיים שהגיעו איתם הביאה לכמעט הכחדה של ה- nene ובשיא השפל היו באיים רק כ30 פרטים. מאמצי שימור וגידול עוזרים לאוכלוסיה לגדול והיום יש כמה אלפים! בין החיות שמסתובבות חופשי באי ראינו גם תרנגולות, חזירים קטנים, עיזים ונמיות.

המשכנו דרומה לאורך הים עד החוף השחור Punalu’u Black Sand Beach. הגישה לחוף נוחה, ומכאן גם הפופולאריות שלו. היה די עמוס במבקרים, ולא ראינו צבים בחוף, אז קיצרנו את השהות למינימום, והמשכנו הלאה. מאמינה שביום פחות עמוס, אפשר להנות פה, ואפילו להכנס למים (יש מציל, וצריך נעלי ים).

אחר הצהרים כבר מתקדמים להם, השעה שלוש בערך, ואנחנו מתחילים להיות רעבים. אבל חג מולד. מצאנו מקום אחד פתוח בעיירה Na'alehu, אבל בעלת המקום החביבה והעמוסה אמרה לנו שאולי תמצא לנו מקום לשבת, אבל יקח הרבה זמן עד שנקבל אוכל, כי הם לא עומדים בעומס. אז המשכנו בדרכנו, תוך כדי נשנוש חטיפים, קלמנטינות ושוקולד. לא אידאלי, אבל זה מה שהיה...

עוד נקודת עצירה אחת היתה לנו לפני הנסיעה לקונה - הנקודה הדרומית South Point. מי שביקר בקי ווסט בנקודה הכי דרומית, ביקר בנקודה הדרומית ביותר בארצות הברית היבשתית, אבל איי הוואי דרומיים הרבה יותר.  אין הרבה מה לעשות ולראות בנקודה הדרומית, והנסיעה בעיקר בשביל הידיעה. סיבוב של שעה אולי מהכביש הראשי.

משם המשכנו ישירות עד להגעה לקונה בשעות אחר הצהרים המאוחרות, לדירת ה Airbnb ממש במרכז העיר. גם מציאת מקום לארוחת ערב היה מאתגר ממש. ירדנו ברגל מהדירה לרחוב הראשי של קונה Ali'i Drive עם המון מסעדות וחנויות, אבל כל מקום שניסינו להכנס אליו היה או עם זמני המתנה ארוכים, או fully committed לכל הערב. אבל במקום אחד נחמד בשם On the Rocks אמרה לנו המארחת (הנחמדה), תרשמו את עצמכם, תמשיכו לחפש, וכשיתפנה נשלח לכם סמס. מקסימום תבטלו. אז נרשמנו, המשכנו לחפש, לא מצאנו כלום, וכשהגיע הסמס רצנו בשמחה, וזה היה אחד המקומות הנחמדים ביותר שאכלנו בהם. על החוף, נוף למים, אוכל טעים, קוקטיילים מפנקים, ומוסיקה בלייב. מומלץ בחום.

מסעדת דיינר Ken's House of Pancakes

פארק הר הגעש Hawai‘i Volcanoes National Park
עלות: $25 לרכב

החוף השחור Punaluu Black Sand Beach

איזור הנקודה הדרומית South Point Complex

מסעדת חוף On the Rocks

יום 4 (חמישי 26.12.2019) - Kohala Coast

היום הזה הוקדש לחלקו הצפון מערבי של האי - איזור קוהלה. נסענו עם האפליקציה, והתחלנו את היום באחד החופים המומלצים באי - חוף Hapuna. חוף רחב ידיים עם חול לבן, מצילים, מלתחות וחניה. בילינו בחוף כשעה-שעתיים, אבל לא שחינו הרבה כי המים היו סוערים קצת. מי שהגיע עם גלשן בוגי נראה שנהנה מאד!

משם המשכנו לנסוע צפונה, ובעודנו נוסעים לאורך החוף, מיקה הודיעה... לוויתן! חדת העין שלנו הבחינה בלוויתן במים, רחוק רחוק. כמובן שאי אפשר היה ממש לזהות את החיה אבל ראינו את השפריץ האופייני מגיח מדי פעם. אז אין לנו תמונה, אבל אנחנו די בטוחים שראינו לוויתן סתם ככה בים!

הגענו לעיירה הקטנה Hawi ועצרנו לארוחת בראנץ, של בייגלים טעימים בבית הקפה החמוד Kohala Coffee Mill ולאטרקציה המרכזית של היום - שייט בקייאקים בתעלות השקייה עתיקות שנחצבו לפני מעל 100 שנה על ידי פועלים יפנים שהובאו להוואי לעבוד במטעי הסוכר Flumin Kohala. חוויה ממש מיוחדת, רגועה, מתאימה לכולם וכיפית ממש. לבשנו בגדים שאפשר להרטיב ונעלי מים, ראינו סרטון (משעמם מוות), שמענו תדריך ונסענו בוואן לשטח, לאיזור הכניסה לתעלות. עשינו עצירה זריזה בנקודת הנוף היפה Pololu Valley Lookout אליה מומלץ להגיע גם אם אתם לא משייטים בתעלות. המדריכים בקייאקים צעירים מקומיים, חמודים לאללה, גם אם הבדיחות לפעמים קצת קרש. כולנו צויידנו במצופים ליתר בטחון, אם כי התעלות לא עמוקות. איה התנדבה להוביל את הסירה שלנו, ונעם ישב מאחור, מה שאמר שמיקה ואני פשוט ישבנו בסתלבט. השייט עובר ב-10 מינהרות חצובות בסלע, לכן איה ונעם קיבלו פנסי ראש להאיר את הדרך. היתה חוויה ממש מדליקה, ומאד מתאימה למשפחה הבלתי-אקסטרימית שלנו.

במהלך הנסיעה לשייט עברנו בזריזות ליד עוד פסל של המלך King Kamehameha, שנמצא פה כיוון שזהו מקום הולדתו. אז עשינו גיחה זריזה לצלם, ואז נסענו עם האפליקציה דרך מזג אויר משתנה (הידעתם שבאי הגדול אפשר למצוא 8 איזורי אקלים שונים, כולל מדבר וטרופי?) עד עיר הבוקרים Waimea ובחזרה אל החוף לאכול Shave Ice מרענן ב- Anuenue Ice Cream & Shave Ice. זהו קינוח מקומי אהוב מאד, מתוק מאד, טעים מאד ומרענן מאד, המבוסס על קרח מגורד מבלוק וסירופים מתוקים צבעוניים. אנחנו מתים על זה. היה תור די ארוך אבל חיכינו בסבלנות, היה שווה את זה.

בדרך חזרה לכיוון קונה עצרנו בעוד נקודת ציון מעניינת - פארק הפטרוגליפים Puakō Petroglyph Park. נוסעים לכיוון ריזורט Mauna Lani ועוקבים אחרי השלטים. הכביש מסתיים במגרש חניה ליד החוף. משם אפשר לרדת לחוף (המלא בשברי אלמוגים וממש יפה) או למצוא את הפינה בה מתחיל המסלול למשטח הפטרוגליפים. הפטרוגליפים הם ציורים פרימיטבים שנעשו בסלע הלבה, ייעודם ומקורם לא ידוע, אבל הם נותנם הצצה לעולם עתיק ורחוק. בתחילת המסלול יש איזור נגיש עם דוגמיות של הציורים. המסלול 0.7 מייל (מעל קילומטר) לכל כיוון, התחיל ביער סבוך עם קוצים ושורשים על האדמה. ואנחנו בכפכפים. אז הלכנו כמה עשרות מטרים לפני שהבנו שאנחנו לא מצויידים כמו שצריך ללכת מייל וחצי בכזה שטח ועשינו אחורה פנה. פיספוס של חוסר התארגנות.

עדיין בחזרה לכיוון קונה, והפעם החלטנו להיות חכמים, ולהתקשר למסעדה להזמין מקום. אז התקשרנו למקום שקיבלנו עליו הרבה המלצות Lava Lava Beach Club, כדי לשמוע מהם שיש המתנה של שעתיים (!) למקום ישיבה. עשינו עוד כמה טלפונים מהדרך ובסוף הגענו למקום נהדר, עם אוירה נחמדה ואוכל טעים, בדיוק מול המלון שבו בילינו לפני 20 שנה, מסעדה בשם Splasher's Grill, למי שאוהב צלעות, הן היו משובחות.

חוף Hapuna Beach
עלות: $5 לחניה (במזומן, ועדיף במדוייק)

בית קפה Kohala Coffee Mill

שייט קייאקים בתעלות Flumin' Kohala
עלות: $140 לאדם

פסל המלך Kamehameha Statue

קרח מגורד Anuenue Ice Cream & Shave Ice

פארק פטרוגליפים Puakō Petroglyph Park

מסעדה Splasher's Grill

יום 5 (שישי 27.12.2019) - שייט ולואאו

יום שכולו הוזמן מראש, והיה מוצלח מאד. החלק הראשון של היום כלל שייט ספינה לצורך שנורקל במפרץ Kealakekua בו אפשר לראות גם את עמוד הזכרון לקפטן קוק, האירופאי הראשון שהגיע לאיי הוואי ושינה את גורלם. הוא גם נהרג במקום על ידי המקומיים, בגלל חוסר הבנה תרבותי בעיקר (הם גנבו לו סירה, הוא ניסה לחטוף את הצ'יף הראשי שנחשב כמעט אלוהים והמקומיים לא קיבלו את זה יפה), סיפור מעניין. המפרץ נחשב אחד המקומות המוצלחים לשנורקל בגלל שוניות אלמוגים, מים צלולים ושפע דגה, אבל אין אליו גישה קלה מהכביש, אפשר לחנות רחוק ולרדת ברגל או להגיע בשייט. יש ברשת המון אופציות לשייט ושנורקל, בכל מיני קומבינציות ואופרציות, החל מקייאק בשיוט עצמאי, דרך סירות גומי, יאכטה להשכרה ועד הסירות הגדולות וההמוניות יותר. כיוון שאני לא מרגישה טוב על מים, העדפתי לקחת את הסירה הגדולה יותר, ובחרנו בשייט של חברת Fair Winds שכולל גם ארוחת בוקר, ארוחת צהרים, וכל ציוד השנורקל שאפשר לדמיין.

קמנו מוקדם כדי להגיע למפרץ העגינה של הספינה במפרץ Keauhou בשעה 8:30 בבוקר. אחרי התפקדות והצטיידות השייט יצא לדרך ב 9:00. בהפלגה של כשעה למפרץ, במהלכה קיבלנו ארוחת בוקר של פירות ומאפים, וקרם הגנה מיוחד שאינו פוגע בשוניות האלמוגים. הספינה עגנה במפרץ Kealakekua כשעתיים וחצי, במהלכן אפשר היה לרדת למים (במדרגות!), לשחות, לשנקרל, לקפוץ מהמקפצות על הספינה, להתגלץ' מהמגלשות על הספינה, לאכול ארוחת צהרים (המבורגרים ונקניקיות שעושים על האש על הספינה, יש כמובן אופציה לצמחונים) ולהשתזף. ציוד השנורקל כולל מסכות, סנפירים, מצופים, ולמי שלא אוהב להכניס את הראש למים יש מעין קופסה לצפיה. אפילו גלשנים קטנים לתינוקות יש. ציוד מושקע. יש אפשרות לסנובה (צלילה עם צינור) בתוספת תשלום. המים קרירים אבל ברמה נעימה, וראינו לא מעט דגים ואפילו צלופח. מה לא ראינו? להקות אדירות של דגים בשלל צבעי הקשת, ודולפינים...

בשייט חזור לא הרגשתי טוב, ואנשי הצוות המקסימים פינקו אותי בסוכריות ג'ינג'ר, משקה ג'ינג'ר אייל ומושב במקום הכי פחות מתנדנד בספינה. מדי פעם באו לשאול מה שלומי ולמלא את כוס הג'ינג'ר אייל. ההרגשה השתפרה ועד שהגענו לחוף בשעה 13:30 הרגשתי כבר ממש בסדר (וכן, לקחתי כדור וגם ענדתי צמידים, אני פשוט סופר רגישה לתנודות). בקיצור, מומלץ מאד.

Captain Cook Monument

אחרי השייט חזרנו לדירה למקלחות ומנוחה, וחזרנו לאיזור מפרץ Keauhou לארוחת לואאו ומופע ריקודי איים במלון שרתון Haleo Luau. יש מספר אופציות לואאו באי, בחרנו את זו כי התאימה לנו ביום ובמיקום. היינו בעבר בלואאו במרכז הפולינזי באואהו, כך שהקונספט לא חדש לנו. יש ארוחת בופה, בר משקאות, ומופע של ריקודי איים, כולל הולה ומופע אש. מה לא היה? טקס הוצאת החזיר מהבור בו מבשלים אותו (אם זה חשוב לכם). כל אורח מקבל שרשרת צדפים, אלא אם הוא קנה כרטיס משודרג, ואז הוא מקבל שרשרת פרחים (אם זה חשוב לכם, אפשר גם לרכוש ב$10). היה טעים, מהנה ונעים, עם שקיעה יפה.

דבר אחד שלא עשינו ומופיע בכל המדריכים, זו צלילה עם חתולי ים - מנטה ריי - Manta Ray Night Dive, פשוט לא התאים להרכב שלנו. למה נזכרתי בזה עכשיו? כי מלון שרתון בו היה הלואאו הוא אחד האתרים בהם יש דגי מנטה ריי לצפייה בלילה. אז אם אתם יותר הרפתקנים מאיתנו, כל מי שצלל מנטות, ממליץ על החוויה.

Fair Winds Snorkel Cruise
עלות: $160 למבוגר, כולל שתי ארוחות וציוד שנורקל

Haleo Luau at Sheraton Kona Resort
עלות: $120 למבוגר, כולל ארוחה ומופע

צלילה/שנורקל עם מנטה ריי Manta Ray Diving

יום 6 (שבת 28.12.2019) השלמות והביתה

יום אחרון באי, וצריך להתארגן לחזרה הבית ולהספיק לראות עוד כמה אתרים מעניינים. ארזנו את הכל (אנחנו טסים עם טרולי לאדם) ואז ירדנו לסיבוב סיבוב ברחוב Ali’i בקונה לרכישת מזכרות. אנחנו חובבי חנות הכל-בו ABC Store בה אפשר למצוא הכל, ואם מגיעים ל$100 רכישה (אפשר בכמה חשבוניות) מקבלים מתנה מזכרת תיק סופר רב פעמי חמוד. יש לנו כבר כמה כאלו מביקורים קודמים...

לקראת 10 בבוקר עזבנו את הדירה, ונסענו דרומה, לפארק מורשת Pu'uhonua O Honaunau National Historical Park - הפארק עם הפסלים.  מדובר באתר היסטורי עם משמעות דתית פולחנית, עיר מקלט בה יכלו להתחבא אנשים שנאשמו בעבירה על חוקים שדינם מוות, וכך להציל את עצמם, ומקום מחבוא למשפחות בזמן מלחמה. יש במקום שיחזור חלקי של האתר, ופסלי עץ מרתקים של דמויות אלים. אפשר לבצע סיור רגלי עצמאי באתר, לפי מספרים שמופיעים ליד מקומות עניין, עם המפה שמקבלים בכניסה. שמענו גם אנשים מאזינים לאפליקציה עם הסברים, אבל לא יודעת מהי.

ממש בצמוד לפארק ישנו חוף מומלץ לשנורקל הנקרא Two Step, לצערנו היינו כבר ארוזים ונטולי מקום להתקלח אז ויתרנו, אבל נראה ממש נחמד, עם מים שקטים. הוא מופיע גם הרשימת החופים הכי טובים לשנורקל (קישור).

קרוב לפארק הפסלים אפשר לבקר בכנסייה המצויירת The Painted Church. לא בדיוק מיכאלאנג'לו, אלא כומר מקומי שהחליט לצייר בעצמו את סיפורי הברית החדשה עבור הילידים המקומיים שהומרו לנצרות ורובם לא ידעו קרוא וכתוב. עצירה של 10 דקות על הדרך לחובבי הז'אנר (הבנות אפילו לא טרחו לצאת מהאוטו).

בשלב זה היינו כבר רעבים, וגם רצינו להתחיל להתקדם לכיוון שדה התעופה, אז נסענו לאיזור הנמל (מרינה) למסעדה פתוחה וחביבה מאד בשם Harbor House. אוכל פשוט וטעים, ולא יקר, עם נוף למעגן הסירות.

6 ימים בהוואי ועוד לא ראינו צב! אז סיימנו את המסע בביקור בפארק Kaloko-Honokohau שקראתי שיתכן ויהיו בו צבי ים. נסענו לכניסה הראשית של הפארק, ושם שוחחנו עם הריינג'ר שהסביר שאפשר ללכת (בשמש) כ-20 דקות ממרכז המבקרים לכיוון החוף, אבל יש עוד כניסה, צדדית, מהמרינה, שממנה ההליכה לחוף רק 5 דקות. אז נכנסנו לאוטו וחזרנו לנמל לכיוון המסעדה, רק הפעם המשכנו עד סוף הכביש לחניון שבקצה הימני שלו יש שער כניסה לפארק הלאומי. משם באמת 5 דקות הליכה עד החוף (המקסים והרגוע), בו ראינו בריכות טבעיות ו.. צבי ים על החוף ובמים. Mission accomplished.

בתזמון מושלם, מילאנו דלק (בקוסטקו כמובן), החזרנו את הרכב ועלינו על הטיסה חזרה מקונה לסאן פרנסיסקו.

פארק Pu'uhonua O Honaunau
עלות: $15 לרכב

כנסייה עם ציורי קיר The Painted Church

מסעדה Harbor House

פארק Kaloko-Hobokohau

למה הוואי כל כך כיפית לטיול? כי זה אי טרופי, ואקזוטי אבל זה אמריקה עם כל הפסיליטיז. היה לנו טיול מאוזן, נינוח ומאד כיפי. היה יכול להועיל לנו עוד יום לקצת ים וצ׳יל באיזור קונה, אבל ככה יצא, והשאיר טעם של עוד.