אמריקה! LA-SD-LV והוואי עם הבנות (12, 14) - הקדמה ולוגיסטיקה

ספטמבר 13, 2015

טיול בת מצווש לחוף המערבי, אבל קצת אחרת מ"מה שכולם עושים" כי אנחנו אוהבים לעשות מה ש*אנחנו* אוהבים לעשות. אז לוס אנג'לס, סאן דייגו, הוואי ולאס ווגאס זה החוף המערבי שלנו. קצת על לוגיסטיקות ועלויות לפני צלילה לסיפור הטיול המלא.

לפני שש וחצי שנים נסענו בפעם הראשונה עם הילדות לחו"ל. הן היו בנות 6 ו-8 והיעד היה ניו יורק, או יותר נכון, משפחת הגיסים שגרה בניו ג'רזי. מאז טיילנו איתן במקומות שונים באירופה, אבל לארה"ב לא חזרנו. רחוק ויקר. השנה בת הצעירה חגגה בת מצווה, וכמו כל עם ישראל, בת מצווה זו סיבה מצויינת לנסוע לאמריקה. טיול פארקי שעשועים? לא אנחנו - פארק אחד בטיול זה די והותר. חוף מזרחי? כבר היינו, בקטנה אמנם, אבל היינו. אז היעד, החוף המערבי. קראתי בלוגים וסיפורי טיול, והכנתי תוכנית סטנדרטית לתפארת עם הלופ שכולם עושים (בהנאה מרובה) - לוס אנג'לס, לאס וגאס, פארקים, יוסמיטי, סאן פרנסיסקו, כביש מספר 1. הזמנתי כרטיסי טיסה הלוך וחזור ללוס אנג'לס, ואז התחילו הרהורי הכפירה.

האם מה שמתאים "לכולם" מתאים גם לנו? בוא נחזור לשלוחן השרטוט ונראה מה *באמת* אנחנו רוצים לעשות. ואז העזתי להעלות את החלום הוותיק - לחזור להוואי, בה ביקרנו כזוג צעיר. טו מייק א לונג סטורי שורט, הבנו שמה שאנחנו רוצים באמת זה לבקר בלוס אנג'לס (חברים), לאס וגאס (פוקר ושופינג) והוואי, והתוכנית תוכננה מחדש - 10 ימים בדרום מערב ארה"ב (לוס אנג'לס, סאן דייגו ולאס וגאס להלן LA, SD, LV) ו-10 ימים בהוואי (שני איים – מאוי ואואהו).

הטיול התבצע בחגי תשרי – יצאנו יום לפני ראש השנה וחזרנו ביום האחרון של סוכות. מבחינתנו זה אופטימלי מהמון סיבות: מזג אויר מצויין אבל הרבה פחות עומס באתרים, עלות נמוכה יותר של ימי חופש להורים מצד אחד, ואבדן של 5 ימי לימודים בלבד לבנות. win-win-win.

תקציר המסלול:
17 (ב)
מקדש ביודו אין
חוות קואלואה
המרכז לתרבות פולינזיה (כולל ארוחת ערב ומופע)
18 (ג)
21 (ו)
סיור לילה בסטריפ, מופע הר הגעש במיראז', מופע מזרקות בבלאג'יו
לאס ווגאס
22 (ש)נסיעה מלאס ווגאס ללוס אנג'לס עם עצירה קלה באאוטלט בברסטואו; טיסה לישראל עם קונקשן בפרנקפורט

לוגיסטיקה

אין ספק שזהו הטיול הכי מורכב שאי פעם תכננתי. ארבע הזמנות טיסה, ארבע הזמנות רכב, שישה מלונות. בשביל משפחה שבדרך כלל עושה טיולי כוכב מדירה או כפר נופש באירופה מדובר בשינוי משמעותי.

כשאנחנו מטיילים אנחנו לא מחפשים את הפתרון הכי זול, אלא את הפתרון הכי זול שיתאים לדרישות הכלליות שלנו לנוחות ותנאים טובים. אפשר לראות גם מתכנון הטיול שיש לנו הרבה “זמן מנוחה” ואנחנו לא מאלו שמספיקים תועפות של אתרים ביום. עניין של גישה וטמפרמנט משפחתי.

טיסות

שנים רבות שאני צוברת מיילים בקבוצת סטאר אלייאנס (לופטהנזה, יונייטד), בעיקר מנסיעות עבודה. סוף סוף זה השתלם וקנינו ארבעה כרטיסים בלופטהנזה ללוס אנג'לס במיילים. החסרון הוא קונקשנים לא אידאלים - 4 שעות בהלוך ו-7 שעות בחזור. אבל חוסר הנוחות הזה שווה כרטיס טיסה הלוך חזור ל LA בעלות של כ- 550$ (מיסים והיטלים) לאדם. הכרטיסים הוזמנו כמעט שנה מראש, כדי "לתפוס" כרטיסי מיילים בתאריכים שרצינו - יום לפני ערב ראש השנה עד היום האחרון של סוכות.

את הטיסות להוואי הזמנתי רק אחרי שהיתה לנו תוכנית מוצקה, כיוון שהטיסות במחיר הזול הן ללא שינוי או החזר. מסאן דייגו למאוי עם אלסקה איירליינז, טיסה קצרה בין האיים מאוי-אואהו עם הוויאן (יש זולה יותר עם איילנד אייר אבל קראתי באיזה מקום שאלו מטוסי פרופלור ולא סילון) ומהונולולו ללאס וגאס עם הוויאן - טיסת לילה ישירה (אפשר היה להוזיל עלויות עם קונקשן בLA אבל העדפנו ישיר). סך הכל הטיסה להוואי 740$ לאדם. הטיסות הוזמנו באקספדיה. לטיסות הפנים יש להוסיף עלות מזוודה. הצלחנו להסתדר כל הדרך עד לאס ווגאס עם 2 מזוודות בלבד, מה שהוסיף עוד 150$ לעלות הטיסות.

כל הטיסות ללא יוצא מן הכלל היו מצויינות, ברמת שירות טובה, נוחות ונעימות. בכל הטיסות למעט אלו שיצאו וחזרו לארץ היה שקע USB לטעינת מכשיר סלולרי או טאבלט.

רכב

מטעמי נוחות למעקב אחרי הזמנות מרובות, וגם בגלל שהמחיר היה טוב והשירות מצויין (כולל זיכוי עקב ירידה במחיר), שכרנו את כל המכוניות דרך רנטלקארס.קום.

ב LA ו- LV הזמנתי רכב פול סייז דרך אלאמו. למשפחה של ארבעה אנשים עם כבודה סבירה, זה בהחלט מספיק. היו לנו ניסאן אלמרה ב LA ושברולט מליבו ב LV. קצת דאגנו בדרך חזרה אחרי השופינג שלא יהיה מקום, אבל בתא המטען של המליבו הונדסו בכיף שתי מזוודות גדולות (28” ו-26”), צ'ימידן עם גלגלים, טרולי עליה למטוס גדול וטרולי עליה למטוס קטן. רק תיק בד עם מעילים וכריות שינה לטיסה נאלץ לשבת עם הבנות במושב האחורי.

בהוואי בשני האיים הזמתני דרך דולר/ת'ריפטי ג'יפ בינוני (פורד אסקייפ). בפועל במאוי שידרגנו (בתשלום) לגיפ רנגלר שטח עם גג נפתח ובהונולולו שידרגו אותנו (בחינם) לפורד אקספלורר שחור משל היינו סוכני FBI במשימה. בשתי ההשכרות שילמתי מראש על נהג נוסף ועל מיכל דלק מלא, ובשתיהן ניסו לחייב אותי בהחזרה על מיכל הדלק (שהיה כמובן ריק). אז שימו לב.

מלונות

המלונות הוזמנו זמן רב מראש, מה שהסתבר כרעיון מצויין, כי המשכתי לעקוב והמחירים רק עלו. רק המלון בלאס ווגאס הוזמן מראש ואז כמה ימים לפני ההגעה ביצענו הזמנה דרך הוטוויר למחיר טוב יותר וביטלנו את ההזמנה המקורית.

כשמזמינים מלונות צריך לשים לב למיסוי שלא מופיע במחיר בבוקינג או באתר המלון (הוא כתוב באותיות קטנות). בקליפורניה והוואי מדובר בכ 15% תוספת מס, בלאס וגאס יש ריזורט פי - אלו דברים שצריך להוסיף לתחשיב התקציבי.

בכל המלונות היינו בחדר אחד עם שתי מיטות Queen.

Best Western Plus Gateway Hotel Santa Monica

Outrigger Reef Waikiki Beach Resort
שהות: 5 לילות
מחיר (כולל מיסים): 310$ ללילה; הוזמן דרך אתר המלון
כולל: ויי פיי, חדר עם נוף לים; לא כולל: ארוחת בוקר, חניה (תוספת לחניה בשירות ואלה 35$ ללילה)

The Palazzo Las Vegas
מחיר (כולל מיסים וריזורט פי): 230$ ללילה; הוזמן דרך hotwire.com
כולל: ויי פיי, חניה במלון עצמו; לא כולל: ארוחת בוקר

לעלות הלינה במלון צריך להוסיף טיפים: טיפ לחדרנית כ 3-5$ ליום (כתלות באיכות המלון) וטיפ לאנשי השירות של המלון (עזרה במזוודות, שמירת חפצים, הבחורים שמביאים את האוטו מה valet); לנו זה יצא כ-100$ לכל התקופה.

אוכל

בממוצע הוצאנו 140$ ליום על אוכל – כולל ארוחות, שתיה, חטיפים ופינוקים מדי פעם. ארוחת בוקר אכלנו במלון איפה שהיה כלול במחיר, ואיפה שלא היה קנינו פירות, לחמניות, יוגורט, דגני בוקר וחלב בחנות נוחות קרובה למלון (לא טרחנו לנסוע לחפש סופרמרקט). בשאר הזמן אכלנו במסעדות בעיקר, ופעמים בודדות במזללות מזון מהיר, אבל היו ימים שהסתפקנו בארוחה גדולה אחת בצהרים המאוחרים ובערב חזרנו לפירות ולחמניות (פשוט היינו מפוצצים). היה לנו כרטיס של הדואר שהוטען בסכום הרלוונטי ושהיה זמין בשליפה מהירה (מהכיסוי של הנייד) ובו השתמשנו לרכישת האוכל. זה פשוט היה נוח לוגיסטית.

טיפ: משהו שמאד הקל עלינו היה העובדה שסימנתי מראש במפת גוגל של הטיול מסעדות רלוונטיות בכל מקום בו טיילנו. עשיתי חיפושים ברשת על מסעדות לבילוי עם ילדים באיזור, קראתי עליהן ובחרתי את אלו שנראו לי הכי מתאימות למשפחה שלנו. ככה בכל מקום שהיינו בו רעבים, שלפתי מיד אופציה או שתיים והכל פשוט פגע בול בפוני. זה חסך לנו המון עצבים הכרוכים בחיפוש מקום לאכול עם ילדות רעבות ועצבניות. ממליצה לקחת את הזמן בתכנון ולעשות את זה.

תקשורת

ארבעה אנשים, ארבעה מכשירי טלפון, ארבע חבילות גלישה של 1G מהארץ (אורנג', סלקום, 012). היחידה שחיסלה את חבילת הגלישה היתה אני, לגמרי באשמתי. לא ביטלתי את האופציות לעדכוני תוכנה אוטומטיים ולהורדה אוטומטית של תמונות בווצאפ אז תוך 3 ימים חוסלה איזה רבע חבילה. ברגע שקלטתי תיקנתי והחבילה החזיקה עד סוף הטיול, כשבכל מקום אפשרי השתמשתי בויי פיי.

ביטוח רפואי

ביטוח רפואי עשינו בפספורט קארד, כולל הרחבה לספורט אקסטרים כיוון חשבנו שנרצה לעשות פעילויות כמו אומגה ושייט בקייאקים. בסוף לא עשינו, אבל אני מעדיפה לשלם עוד כמה דולרים ולהיות מכוסה. למי שלא מכיר, הביטוח נותן כרטיס אשראי נטען וכשיש צורך רפואי, מרימים טלפון למוקד והם טוענים את הכרטיס בסכום הנדרש, ללא השתתפות עצמית. פשוט מגהצים את הכרטיס במרפאה ולא מוציאים שקל מהכיס.

הביטוח הוכיח את עצמו כשהבת הגדולה חלתה והיתה זקוקה לרופא ואנטיביוטיקה, אז אני ממליצה. רק כדי לסבר את האוזן, הביטוח עלה לארבעתנו ל-22 יום 330$ ואילו ביקור אצל רופא משפחה וקצת תרופות עלו 350$.

קניות

את רוב הקניות השארנו לסוף, ללאס ווגאס, משתי סיבות: אחד היא נושא הכבודה. בטיסת פנים כל מזוודה עולה 25$ ושמחנו לחסוך עלות מזוודה נוספת, אבל הסיבה העיקרית היא העובדה שידעתי שבעלי ירצה ללכת לשחק פוקר בלאס ווגאס, מה שישאיר לי זמן פנוי עם הבנות. להצטרף אלינו לשופינג זה סוג של עינוי עבורו, ככה יצא שכולם מרוצים.

בהלוך טסנו עם מזוודה אחת של 26”, צ'ימידן גדול עם גלגלים, טרולי עליה למטוס גדול וטרולי עליה למטוס קטן. בחזור נוספה מזוודה אחת של 28” ואת הטרולי הגדול יותר מילאנו בדברים כבדים יחסית כך שהגיע ל 15 קילו ונשלח ככבודה.

טיפ: אני רוצה להמליץ על משהו שעובד אצלנו כבר שנים – לתת לכל ילדה כסף אישי לבזבוזים. כל אחת מהבנות יוצאת מהארץ עם ארנק קטן ובו דמי כיס לטיול. הפעם סבא וסבתא היו נדיבים ונתנו לבנות את הכסף. דמי הכיס של הילדות נועדים לכל אותן מזכרות תיירותיות, מתנות לחברות וכדומה שהיו עלולות לגרור ויכוחים בקשר לנחיצותם. מוריד את מפלס ה”תקני לי” ומשפר את שלום הבית ללא ספק.

כיוון שמדובר בטיול ארוך ומגוון, חילקתי את הבלוג למספר פוסטים, לפי האתרים העיקריים בהם ביקרנו.

לסיכום, היה טיול נפלא פשוט. הוא התאים בול למידותינו, ענה על החלומות והבקשות של כולם, נתן זמן מנוחה ורגיעה, ואיפשר לנו לצבור חוויות כמשפחה.