חוגגים אמריקה - מסע אל המערב הפרוע ב-4 ביולי

יולי 04, 2018

מזה כשנה וחצי אנחנו גרים בקליפורניה, עמק הסיליקון ליתר דיוק. אבל עמק הסיליקון זה לא ״אמריקה״. זה איזור ליברלי, רב תרבותי, מגוון אנושית וקולינרית, מתוחכם, מתקדם ומפונק מאד. ואין כמו השבוע של ה-4 ביולי לטעום קצת מאמריקה ה״אמיתית״. הכפרית, הלבנה, השורשית. היעד: מאונט ראשמור - ההר בו חצובים דיוקנאות של 4 מנשיאי העבר של ארה״ב, ועוד קצת (הרבה) מסביב...

תקציר הטיול

יום 0: טיסה לדנוור, השכרת רכב, לינה ליד השדה

יום 1: נסיעה ארוכה מדנוור להוט ספרינגס, בדרך: Scotts Bluff (וויומינג), Carhenge (נברסקה), The Mammoth Site (היל סיטי, דרום דקוטה) - לינה הוט ספרינגס

יום 2: פארק Custer, דרך נופיתNeedles Highway, ארוחת צהרים בהיל סיטי, מאונט ראשמור, מגלשה אלפינית ב-Keystone, חדר בריחה ברפיד סיטי, ארוחת ערב ברפיד סיטי - לינה רפיד סיטי

יום 3: מוזיאון הביזון Tatanka, מוזיאון 76 ב-Deadwood, ארוחת צהרים בסלון 10 בדדווד, מגדל השטן, רודיאו ב-Belle Fourche - לינה רפיד סיטי

יום 4 (הרביעי ביולי - יום העצמאות האמריקאי): פארק לאומי Badlands, ארוחת צהרים ומצעד יום העצמאות ב-Interior, בית קטן בערבה, ארוחת ערב בסגנון בוקרים והופעה מוסיקלית בFort Hays, זיקוקי דינור בפארק ממוריאל ברפיד סיטי - לינה רפיד סיטי

יום 5: נסיעה ארוכה חזרה לדנוור. בדרך: גן חיות וספארי Bear Country, מונומנט Crazy Horse, סיור במערה Jewel Cave, מחנה צבאי מתקופת המערב הפרוע Fort Laramie - לינה בולדר, קולורדו.

יום 6: ביקור בשתי אוניברסיטאות (Colorado University Boulder, University of Denver) וטיסת ערב הביתה.

(ושוב תודה לדורבנים על ההשראה)

מפת הטיול

יום 0: טיסה לדנוור, איסוף רכב שכור, לילה ליד השדה

למה טסנו לדנוור ולא לרפיד סיטי?

לדנוור יש טיסה ישירה מסאן חוזה (רבע שעה מהבית) ולרפיד סיטי קונקשן, לדנוור הרבה יותר זול, השכרת הרכב היתה משמעותית יותר זולה בדנוור, והיו שתי אוניברסיטאות שרצינו לבקר באיזור דנוור.

בנוסף, אין לנו בעיה עם נסיעות ארוכות עם הילדות. מבחינתן, נסיעה בטווח הזמנים של סאן פרנסיסקו-לוס אנגלס זו נסיעה סבירה ליום אחד. והן גם ישנות רוב הזמן. כשהן ערות הן משתלטות על המוסיקה עם עומר אדם, אז עדיף לנו שהן ישנות...

אם אף אחד מהשיקולים באלו לא רלוונטיים עבורכם, טוסו לרפיד סיטי...

הטיסה מסאן חוזה לדנבר לקחה שעתיים וקצת. טסנו עם סאותווסט החברה האהובה עלינו. הטיסות בסיסיות אבל יעילות. המחירים אטרקטיביים, ומשום מה שיטת הבורדינג שלהם שבה עומדים לפי התור שמקבלים בצק אין ויושבים איפה שרוצים, נראית לי תמיד יותר מהירה ויעילה.

חברת תעופה Southwest
עלות טיסה 250$ לאדם

רכב הזמנתי ישירות מאויס עם חבר מועדון. שילמנו עבור פול-סייז, קיבלנו טויוטה ראב-4. היה אחלה אוטו, עם קרוז קונטרול והתראה על סטייה מנתיב (מאד שימושי בדרכים ארוכות).
חברת השכרת רכב Avis
עלות השכרה ל-6 ימים 330$

יום 1: מעבר ב-4 מדינות

יום של מעברים מדנוור לגבעות השחורות, בו עברנו ב-4 מדינות שונות: קולורדו, וויומינג, נברסקה, דקוטה הדרומית. כ-6 שעות נסיעה נטו בערבות Prairie השטוחות אך ירוקות, עם פרות, סוסים ואיזורים חקלאיים.

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו רעננים ונסענו כ-3.5 שעות עד לסקוט בלאף Scott's Bluff. שילמנו כניסה ונסענו עם האוטו לפסגה, שם טיילנו קצת לתצפית על נוף מקסים. ירדנו חזרה, ראינו במרכז מבקרים Oregon Trail Museum and Visitor Center סרט על הדרך לאורגון שעברה דרך הנקודה הזו וצילמנו קצת מעגלות החלוצים שנסעו בדרך המפרכת למערב. מקום יפה שהיווה נקודת פתיחה מצויינת להכרת המערב הפרוע.

קצת בהמשך הדרך ישנו מוזיאון נוסף אבל החלטנו לוותר. נסענו למקום שסימנתי לי לארוחת צהרים, והמלצרית במקום הסבירה שהמטבח סגור, אבל הם יכולים לחמם לנו פיצה קפואה או להכין סנדוויצ'ים. העדפנו לרעוב. לא מצאנו באיזור שום דבר נורמלי לאכול, אז נישנשנו קצת מהחטיפים שיש לנו תמיד באוטו והמשכנו בדרך.

עוד שעה נסיעה הביאה אותנו לקארהנג׳, באליאנס, נברסקה. מכירים סטונהנג'? מכירים. אז קארהנג' Carhenge זה אותו דבר, אבל ממכוניות. הזוי אך משעשע מאד. מקום קטן לחילוץ עצמות וכמה תמונות. ולשמחתנו גם מצאנו סוף סוף איפה לאכול במסעדה פשוטה עם השם החמוד - Fizzy's.

עוד ועוד נסיעה עוד שעתיים דרך איזורי הערבה עד שהנוף השתנה לגבעות מיוערות - הגענו לגבעות בשחורות של דקוטה הדרומית. התחנה שלנו להיום היתה בעיר הוט ספרינגס Hot Springs שם גם ישנו. הספקנו גם לבקר באתר הממותות המגניב ממש. הגענו שעה לפני הסגירה לסיור האחרון של היום. מדובר בבור מים פרהיסטורי שבו טבעו עשרות ממותות וכבר עשרות שנים חופרים פה באופן פעיל להוציא את עצמות ולחקור אותן. אנחנו היינו ביום א' שבו אין חפירה פעילה, מי שמגיע באמצע בשבוע יכול לראות ממש איך עובדים באתר, ויש גם פעילויות לילדים. מומלץ מאד!

אלו אגב לא טביעות נעלי ספורט של ארכיאולוג לא אחראי, אלא שיניים טוחנות של ממותה.

לארוחת ערב אכלנו פיצה במסעדה ביתית חמודה של יוצא צבא מקומי Big Time Pizza. במקום יש פיצות בכל מיני גדלים, מאישית ועד ענקית במיוחד, והשירות ידידותי ונעים. כמו בכל מקום שהיינו בו בעצם.

Scott’s Bluff & Oregon Trail Museum and Visitor Center
עלות: 5$ כניסה לחניה לרכב פרטי, מקבלים כרטיס שנתי

Carhenge
עלות: חינם

The Mammoth Site
עלות: 45$ ל-4 מבוגרים

פיצריה בהוט ספרינגס Big Time Pizza

יום 2: קלאסיקה של הגבעות השחורות

הימים ימי המונדיאל, ובבוקר היה משחק ברזיל מקסיקו אז התפצלנו – חצי מאיתנו נשארו במלון לצפות והחצי היפה והחכם נסע כחצי שעה (חלק מהדרך שביל עפר) לחווה שמאפשרת צפייה בסוסי מוסטאנג בטבע Black Hills Wild Horse Sanctuary. יש סיורים מודרכים שלוקחים מינימום שעתיים. כיוון שלא היה לנו את הזמן הזה, רק עשינו סיבוב לראות קצת סוסים. ראינו את הסוסים המבויתים וגם את המוסטנגים המהממים. ראינו אותם גם יוצאים מאיזור החווה לעבר הגבעות, ולראות סוס מוסטאנג דוהר בטבע זה מאד מרשים. קצת הצטערתי שלא עשינו סיור, כי הסוסים מקסימים ממש.

חזרנו לאסוף את המאושרים (ברזיל ניצחה) ונסענו לפארק קאסטר לנסוע ב Wildlife Loop ולחפש בעלי חיים. גוגל הנווט הביא אותנו לפארק בדרך צדדית שלא דרך הכניסה הראשית אז עצרנו במרכז המבקרים כדי לשלם ולקבל מפה והסברים. הריינג׳רים סיפר לנו איפה ראו בופאלו באותו בוקר ולשם נסענו.

מבעלי החיים המופיעים בברושור של הפארק ראינו ציפורים, איילים, חמורי בר, כלבי ערבה (שהם בכלל לא כלבים אלא מכרסמים ממשפחת הסנאים שנקראים בעברית - מרמיטה נובחנית) וכמובן.. בופאלו. למרבה הבאסה את הבופאלו ראינו די מרחוק, עניין של (חוסר) מזל. ראינו גם שיש סיורים מודרכים שיורדים לשטח ועוברים ממש בתוך העדר. נראה מגניב לאללה.

תצטרכו להאמין לי שזה עדר של באפאלו

המשכנו בכביש הנוף Needles Highway שהוא כביש צר ומפותל עם נופים מדהימים ומנהרות קצרות, והוספנו עוד חיה לרשימה - עז הרים מצחיקה למדי. אפשר לראות מהתמונות למה היא נקראת דרך המחטים, הנוף מרהיב וקשה להפסיק לצלם. מומלץ מאד. נסענו עד להיל סיטי Hill City שם אכלנו צהרים במסעדה גרמנית ממש מוצלחת בשם Alpine Inn.

בונוס, עז.

המשכנו ליעד התיירותי מס׳1 באיזור – הר ראשמור Mount Rushmore – בו חקוקים באבן ראשי ארבעה נשיאים שהשפיעו על ההיסטוריה של ארה״ב – וושינגטון, ג׳פרסון, רוזוולט ולינקולן. שילמנו על חניה, הלכנו בשדרה בה דגלי כל מדינות ארצות הברית עם סדר ותאריך הצטרפותן לאיחוד (דלאוור ראשונה, הוואי אחרונה, וקליפורניה "שלנו" במקום 31), ראינו סרט על החזון והבניה (דינמיט היה כלי הפיסול העיקרי), צילמנו את הפלא, התרשמנו מהרעיון והביצוע והמשכנו הלאה. סיפור של שעה בערך. אבל חובה אם מגיעים לאיזור.

האיזור כולו מאד אהוב על נהגי אופנועים כבדים, כמו בסרטים

לטובת הילדות עצרנו בקיסטון Keystone לגלישה חביבה וכיפית אך לא מרגשת באופן דרמטי במגלשה אלפינית ונסענו למלון ברפיד סיטי. באתר Keystone Tramway Adventures‏ יש גם פארק חבלים, אומגה ושלל הרפתקאות, אבל אחרי פארק חבלים בברזיל, ואומגה בקוסטה ריקה זה נראה לנו קצת... פחות.

בערב הלכנו לחדר בריחה שהוזמן מראש Ghosts of the ​Black Hills - החדר, עם סיפור מסגרת של רוחות רפאים מהאיזור, היה מעוצב נהדר וממש נהנינו... עד שמנעול אחד לא עבד (גילינו את הקוד והמנעול פשוט לא נפתח). בזבזנו על זה המון זמן ועצבים והכיף הפך לתסכול. גם לא אהבתי את העובדה שכשרוצים רמז, המפעיל נכנס לחדר. אז רגשות מעורבים.

הסתובבנו קצת בדאון טאון רפיד סיטי החביב, ואכלנו ארוחת ערב במסעדה ומבשלת בירה Firehouse Brewing Co שנמצאת בבניין מכבי האש הישן, ומלאה ממורביליה של מכבי אש. והשרימפס המטוגנים היו מצויינים.

חוות סוסים Black Hills Wild Horse Sanctuary‏‏
עלות: הצצה בחינם, סיור מודרך החל מ-50$ לאדם

פארק מדינה Custer State Park
דרכי הנוף בפארק https://gfp.sd.gov/csp-scenic-drives
עלות: 20$ למכונית פרטית, מקבלים כרטיס שנתי
מתאים לגשם: ככה ככה (אם נוסעים במכונית זה אפשרי אבל לא יודעת עד כמה אפשר יהיה לצפות בבעלי חיים)

אתר מורשת Mount Rushmore
עלות: הכניסה חינם, חניה 10$

פארק הרפתקאות Keystone Tramway Adventures‏
עלות גלישה במגלשה אליפנינית: 12$, יש גם כרטיסיה.
עליה וירידה ברכבל למי שלא מתגלש: 10$

חדר בריחה Black Hills Excape Room
עלות: 78$ לארבעתנו

מסעדה גרמנית בהיל סיטי Alpine Inn

מסעדה ומבשלת בירה ברפיד סיטי Firehouse Brewing Co

הסרט שכדאי היה לראות עם הילדות לפני הטיול ולא ראינו: North by Nothwest

יום 3: המערב הכי פרוע

יצאנו בבוקר ונסענו כשעה לאיזור דדווד Deadwood - ליבו של המערב הפרוע. התחלנו במוזיאון קטן שנקרא טאטנקה   Tatanka - Story of the Bison על האינדיאנים והבאפאלו. מקום קטנטן, כששיא הביקור הם הפסלים של הבאפאלו והאינדיאנים שצדים אותם. פסלי ברונזה גדולים ומרשימים. המוזיאון קצת איכזב – הפסלים מאד מרשימים ושווים הצצה, אבל הסרט דיבר בעיקר על קווין קוסטנר (הוגה ומקים האתר) ולא התעמק בכלל בביזונים (באפאלו) ובמשמעות שלהם לחברה האינדיאנית. לי זה היה חסר.

משם נסענו מרחק קצרצר לדדוד המקסימה. בהחלט עיירת המערב הפרוע החמודה ביותר שפגשנו. ביקרנו במוזיאון 76 ההיסטורי, המתאר את תולדות העיירה והמצעד המפורסם שלה, והמון תצלומים, תיעוד וחפצים מהתקופה. מאד מפתיע כמה צילומים יש מימי המערב הפרוע, התיעוד מאד מעניין. יש במקום גם תצוגת כרכרות מרשימה ביותר. חפשו נקודות עם ציור של מצלמה על הרצפה, בהן אפשר להתחפש ולהצטלם. למרות שהן כבר מתבגרות גדולות וציניות, הבנות עשו צחוקים והצטלמו בכל נקודה. ראינו גם סרט שמסביר את חוקי הרודיאו, חשוב מאד להמשך!

אחרי המוזיאון נכנסנו למרכז העיירה ההיסטורי, חנינו בחניון והסתובבנו קצת ברגל. לצהרים נכנסנו לסאלון 10 Saloon המפורסם. בקומה התחתונה בר וקזינו, בקומה העליונה מסעדה. בכל מקום תמונות של האיזור כפי שהיה פעם, ועל הרצפה - נסורת. עד 20:30 יש כניסה לילדים, מאוחר יותר זה 21+. כשיצאנו מהמסעדה היה במקום מופע הצגה לאולם מלא ילדים והורים, אבל ויתרנו, כי נסיעה ארוכה עוד לפנינו. גם על מוזיאון אדאמס המומלץ ויתרנו. מאד חיבבנו את דדווד ובדיעבד הייתי מקדישה יותר זמן ואפילו לינה במקום.

ומצאנו גם את הנקודה היהודית המפתיעה

המשכנו בנסיעה בדרך הנוף בקניון ספירפיש Spearfish Canyon Scenic Byway. הדרך מתפתלת לאורך ערוץ הנחל הזורם בתוך הנקיק ויפה מאד. עצרנו לתצפית וצילומים במפל חביב בדרך Bridal Veil Falls.

היעד הבא שלנו היה מגדל השטן Devil's Tower במדינת וויומינג – הר געשי הבולט מעל פני השטח ונראה למרחקים. ההר מרשים מאד ויש לא מעט נקודות תצפית מסודרות בדרך. היה חם ולא היה לילדות כוח אז לא הקפנו את כולו אלא רק הלכנו קצת וצילמנו. אומרים שלעיתים אפשר לצפות במטפסי הרים על צלע ההר התלולה, לנו לא יצא. ביציאה מהפארק יש "שכונה" של נבחניות (prairie dogs) אז אם לא הצלחתם לראות אותן בפארק קאסטר, פה בטוח תראו.

קינחנו בגלידה בחנות שביציאה מהפארק.

הסרט שכדאי היה לראות עם הילדות לפני הטיול ולא ראינו: Close Encounters of the Third Kind

משם נסענו לעיירה בל פורש Belle Fourche לתחרות רודיאו מגניבה Black Hills Roundup. הרודיאו מתקיים פעם בשנה, וחוגג השנה את שנתו ה-99. מדובר באירוע מאד מקומי, ולא תיירותי. המוני אנשים בג'ינס, מגפי בוקרים וכובעים, דוכני אוכל מהסוג הגרוע והטעים ביותר - נקניקיות, לחמניות עם pulled pork, נא'צוס, דונאטס, פופקורן ושערות סבתא, נערות חינניות רוכבות עם דגלים של הספונסרים של התחרות, בוקרים אמיצים מתחרים ברכיבה על סוס משתולל, לכידת עגל בלאסו ורכיבה על שור, בוקרות זריזות מתחרות ברכיבה מהירה תוך כדי הקפת חביות, ועל כל זה מנצח שדר חביב בשיתוף פעולה עם ליצן הרודיאו (סוג של סטנדאפיסט תכלס). מזל שבמוזיאון 76 היה סרטון שהסביר את החוקים אז ידענו בדיוק מה קורה. בשלב כלשהו ביקשו מכל הילדים בגילאי 6-12 לרדת למגרש לתחרות נושאת פרסים ואז... שחררו לקהל הילדים מספר עגלים צעירים עם סרט מודבק לזנב שהילדים היו צריכים לתפוס. איפה עוד אפשר לראות ילדים אמריקאים רצים בבוץ בין עגלים? חוויה מיוחדת וכיפית לאללה. לא השתעממנו לשניה.

תקליקו להצצה לרודיאו

תוך כדי הרודיאו התחילה סופה וחלק מהזמן ירד גשם שוטף. מדהים איך בוקר שמשי מסתיים בסופה שכזו, ולמחרת שוב שמש. הסופה באה והולכת במהירות. מסתבר שזו תופעת טבע ידועה באיזורי הערבה השטוחים. בגלל הגשם השוטף לא נשארנו לצפות בזיקוקים וחזרנו לרפיד סיטי בחושך תוך כדי סופת ברקים מדהימה ומפחידה קצת. ברקים בלי הפסקה שמאירים את השמים.

מוזיאון Tatanka - Story of the Bison
עלות: 10$ למבוגר (מגיל 13)

מוזיאון Days of '76 Museum
עלות: 8$ למבוגר (מגיל 13), יש כרטיסים משולבים עם מוזיאונים נוספים בדדווד

דרך נוף Spearfish Canyon Scenic Byway

פארק Devils Tower
עלות: 20$ כניסה לרכב, מקבלים כרטיס שנתי

רודאו Black Hills Roundup
עלות: 21$ לכרטיס

בר היסטורי ומסעדה בדדווד Saloon 10

יום 4 - חוגגים את הארבעה ביולי

כיוון שאתמול חזרנו מאוחר אחרי יום ארוך, ישנו קצת יותר ויצאנו בערך בעשר. נסענו כשעה עד הכניסה לפארק האדמות הרעות - הבדלנדס Badlands. בניגוד לערבה הירוקה שמסביב, הבדלנדס הם שממה מדברית, אבל מרהיבה ממש. נסענו לאורך כביש 240 החוצה את הפארק עם עצירות מדי פעם. הפארק מלא בנופים מדהימים מתקופות גאולוגיות שונות, ויש המון מקומות עצירה מסודרים לתמונות. יש גם מסלולים להליכה, לא עשינו מסלולים קשים אלא רק את מסלול המאובנים שמלמד על בעלי חיים פרהיסטוריים שנמצאו בפארק ומה קרה להם מאז - חלקם נכחדו, חלקם התאימו עצמם לתנאי הסביבה המשתנים (אבולוציה), וחלקם עברו מקום כמו התנינים. יש גם מקום לעצור לראות שכונה של נבחניות.

לארוחת צהרים פנינו ימינה ויצאנו מהפארק לכיוון העיירה קטנה אינטריור Interior, לאכול ב Wagon Wheel Bar - בר עם משחקים, מכונות מזל, אלכוהול בשפע ותפריט פשוט אבל טעים. וזול. אין במקום ולו ירק אחד לרפואה, וכשביקשתי שלא ישימו לילדה חסה או בצל בהמבורגר אבל עגבניה כן (הנוהל ההרגיל שלה), המלצרית צחקה ואמרה - זה בסדר, אין לנו ירקות, רק מלפפונים חמוצים.

כשסיימנו לאכול יצאנו לרחוב וראינו אנשים יושבים לאורך שפת הכביש. שאלתי בחור בכובע בוקרים שממש דומה לוודי הרלסון למה כולים מחכים, והוא סיפר לנו שתכף יעבור מצעד ה-4 ביולי המקומי. אז נשארנו לחכות. והגיע המצעד, יותר נכון מצעדון. רוכבי סוסים, מכוניות עתיקות ונציגי כיבוי האש וכמה עסקים מקומיים. נסעו בשיירה עם מוזיקה וזרקו סוכריות לקהל המקומי הצנוע. היה מקסים ומקורי ואמריקאי. בהשוואה למצעדים מקצועיים עתירי תקציב שראינו בהונולולו ובסאן פרנסיסקו, פה זה היה של הקהילה במקומית, צנוע ומרגש. מותק של חוויה (וגם אספנו מלא סוכריות).

חזרנו לכביש 240 וחזרנו לשטח הפארק. המשכנו עם עוד עצירה או שתיים (בשלב כלשהו זה מתחיל לחזור על עצמו). נכנסנו לראות בית קטן בערבה, Prairie Homestead אמיתי לגמרי שנשמר ושומר מימי המתיישבים. באותה תקופה היו חוקים שאיפשרו לאנשים לקבל בחינם מהמדינה שטח אדמה אם יעבדו אותו למשך תקופה. החוות האלו נקראו homestead והבתים באיזור הזה נבנו מבוץ ואדמה. איה ואני התלבשנו בבגדי התקופה, סיירנו בחווה והצטלמנו.

בדרך חזרה לרפיד סיטי עברנו ליד בסיס שיגור הטילים Minuteman Missile Visitors Center ולא נכנסנו (הילדות הביעו התנגדות. ואילו נעם ואני ביקרנו בעבר בבסיס הטילים ליד סאן פרנסיסקו. עצרנו בחנות המזכרות ה-ע-נ-ק-י-ת Wall Drugstore וקנינו מזכרת קטנה. בתוכנית היתה גם גלידה אבל היה תור נוראי. מקום תיירותי ועמוס מאד, לאורך כל הדרך יש המוני שלטים שמפרסמים את החנות אז קשה לפספס.

חזרנו לרפיד סיטי, עצרנו במלון לנוח כמה דקות ולהחליף בגדים ונסענו ל-Fort Hays לסיור בבתי מלאכה מהמערב הפרוע, סט מצילומי הסרט ״רוקד עם זאבים״, ארוחת ערב בסגנון בוקרים Chuck Wagon Supper ומופע זמרי קאנטרי עם נגנית כינור מוכשרת. התפריט של הארוחה קבוע ומוגש על צלחות פח - תפוח אדמה אפוי, שעועית, בשר או עוף, רסק תפוחי עץ, לחמניה ועוגה. אין התחכמויות, אין שאלות, אין לא בא לי. למרות שהאוכל לא נראה להיט, היה ממש טעים. המופע חמוד ומהנה וכולל שירים מוכרים ופחות מוכרים, הנגנים הם גם אלו שמגישים את האוכל. משעשע. בסך הכל היה ממש כיף והפתיע לטובה. מומלץ.

תקליקו למוסיקת קאנטרי חמודה

משם נסענו לפארק העירוני של רפיד סיטי Memorial Park, וצפינו במופע זיקוקים מרהיב לכבוד יום העצמאות האמריקאי 25 דקות של זיקוקים בלי הפסקה משתקפים על האגם, מהיפים שראיתי אי פעם.

פארק לאומי Badlands
עלות כניסה: 20$ לרכב, מקבלים כרטיס שנתי

בית קטן בערבה Prairie Homestead
עלות: 5$ לאדם (מגיל 10)

חנות מזכרות ואוכל Wall Drugstore

ארוחת ערב בסגנון בוקרים עם מופע מוסיקלי Chuckwagon Supper & Music Variety Show

הסרט שכדאי היה לראות עם הילדות לפני הטיול ולא ראינו: Dances with Wolves

יום 5 - ארוכה הדרך לדנוור

יום ארוך במיוחד ובו חזרנו מרפיד סיטי לדנוור עם מספר עצירות מעניינות בדרך. זה לא היה בתוכנית המקורית, אבל הכנסנו ביקור באוניברסיטה בבולדר ביום שישי ב9:30 בבוקר, אז לא היתה ברירה אלא לעשות את הדרך חזרה ביום אחד.

יצאנו ב8:15 בבוקר לגן החיות Bear Country. חלקו הראשון של גן החיות הוא ספארי עם הרכב והשני סיור רגלי במתחם עם איזורים סגורים שמציגים בעלי חיים קטנים או מסוכנים (גריזלי למשל). למיטב הבנתי כל בעלי החיים צפון אמריקאים, לא תראו פה פילים או ג'ירפות וגם לא דובי פנדה. ילדים וחובבי חיות יהנו מאד – המקום נעים, מטופח, נטול סורגים ובעלי החיים מטופלים היטב. מתחם גורי הדובים אחד החמודים! מי שלא מסתדר טוב רגשית עם בעלי חיים כלואים, שיוותר. כיוון שבחלק מהספארי צריך נסוע עם חלונות סגורים, יש בתחילת המסלול נקודת ניקוי חלונות. אמריקה.

משם נסענו למתחם Crazy Horse – התשובה האינדיאנית למאונט ראשמור. הפסל עדיין בבניה אבל עדיין מעניין לבקר במקום. צפינו בסרט, עשינו סיבוב במוזיאון והצטלמנו. הביקור היה מקוצר ולא ממצה כי רצינו להספיק לאכול צהרים לפני ביקור מוזמן לשעה 13:00 במערה.

ככה זה אמור להראות בסוף

צהרים אכלנו במקום שנקרא Bobkat's Old Fashion Purple Pie Place בעיירה Custer על הדרך. אכלנו טוסטים (שנקראים פה panini) וכמובן פאי עם גלידה. היה טעים, מהיר וחמוד!

מקאסטר נסענו כמה דקות למערה המתהדרת בשם Jewel Cave. הזמנתי מראש כרטיסים לסיור מודרך במערה כיוון שהמקומות מוגבלים והסיכוי להגיע סתם ולהכנס מאד קטן. הסיור היה מעניין מאד, ולקח כשעה וחצי. קר מאד במערה אז חשוב להתלבש בהתאם, חובה נעלים סגורות ואסור להכניס תיקים. יש המון מדרגות (המדריך אמר 700) בסיור אז לא מתאים למי שמתקשה במדרגות. אני ממש לא בכושר ולא היה לי קשה, כי יש הרבה עצירות להסברים (ומנוחה) אבל מי שסובל נניח מהברכיים עלול לסבול. אין במערה יהלומים או אבנים טובות, וגם אין המון נטיפים, אבל עדיין ממש שווה ביקור.

סיימנו את הביקור במערה, נפרדנו מהגבעות השחורות ויצאנו לדרך הארוכה מאד לדנוור .

באמצע הדרך עשינו עצירה ב- Fort Laramie במדינת וויומינג – מוצב של הצבא האמריקאי מתקופת מלחמות האינדיאנים, מצויין לחילוץ עצמות ולמי שמתעניין בהיסטוריה אמריקאית או אוהב בתים משוחזרים של פעם. אכלנו פיצה בCheyenne, והגענו למלון בבולדר, קולורדו אחרי 10 בלילה.

ספארי וגן חיות Bear Country USA
עלות: 17$ למבוגר עד מקסימום 65$ לרכב
מתאים לגשם: ככה ככה (תלוי בבעלי החיים)

אתר מורשת Crazy Horse Memorial
עלות: 30$ לרכב עם יותר מ-2 אנשים

מערה Jewel Cave
עלות: 12$ למבוגר, לסיור Scenic Tour

מוצב צבאי עתיק Fort Laramie
עלות: חינם

מסעדה בעיר קאסטר Bobkat's Old Fashion Purple Pie Place

יום 6: אוניברסיטה והביתה

ביום שישי ביקרנו בשתי אוניברסיטאות כדי לראות אם יתאימו לאיה - University of Colorado Boulder ו-University of Denver. שתיהן טובות, שתיהן משכנעות, אבל הנוף והאוירה של בולדר זה משהו מיוחד.

אוניברסיטה עם נוף

הטיסה הביתה התעכבה קצת והגענו אחרי 11 בלילה בחזרה לסאן חוזה. ליפט והביתה.

עוד טיול הסתייים, ובו חווינו אמריקה אחרת מזו שאנחנו חיים בה. מרתקת, מלאת היסטוריה, ומלמדת לא מעט על הדרך שעברו המתיישבים האירופאים בדרכם ממזרח היבשת לקליפורניה - הארץ המובטחת המרוצפת בזהב (לא באמת, בדקתי).