נסיעת חג מולד לדרום: חלק ב' - מנאצ'ז ועד ממפיס

דצמבר 30, 2018



אחרי הביקור בניו אורלינס התוססת, המשכנו במסענו בדרום המוסיקלי - המסע בעקבות אלביס הגדול מכולם. אבל מעבר לחוויית אלביס, ניסינו גם להכיר קצת את ההיסטוריה המקומית, הרוויה בגזענות, עבדות ושחרור חלקי בלבד. הספקנו גם לתפוס בספונטאניות משחק כדורסל ועוד חדרי בריחה. היה מגוון ומעניין. 

יום 0 - הגעה בטיסה ישירה לניו אורלינס מסאן פרנסיסקו
יום 1 - סיור וודו, הרובע הצרפתי, סיטי פארק: גן הפסלים, חגיגת אורות בגן הבוטאני
יום 2 - מוזיאון מלחמת העולם השניה, סיור עצמי בגארדן דיסטריקט, חדר בריחה
יום 3 - ערב חג המולד - עולם המרדי גרא, אקווריום, ארוחת ערב עם מוסיקה חיה בספינה על המיסיסיפי
יום 4 - חג המולד - סיור עצמי ברובע הצרפתי, ארוחת ערב חגיגית עם חברים
יום 5 - שכירת רכב, סיור ביצות בספינת אויר, ביקור בחוות מטעים לורה, נסיעה עד נאצ'ז

בפוסט הזה:
יום 6 - נאצ'ז, נסיעה בסופת גשמים עד טופלו (במקור תכננו את דרך הנוף ההיסטורית נאצ'ז טרייס), חדר בריחה
יום 7 - מוזיאון המכוניות ובית הולדתו של אלויס בטופלו, נסיעה לממפיס, גרייסלנד
יום 8 - מוזיאון זכויות האזרח במקום הרצחו של מרטין לותר קינג, הברווזים במלון פיבודי, רחוב ביל, משחק כדורסל
יום 9 - מאד איילנד, מוזיאון הכותנה, חדר בריחה, טיסה הביתה דרך דאלאס


כזכור, בסיום הפרק הקודם  הגענו לנאצ'ז Natchez. לפני שהתחלתי לתכנן את הטיול, מעולם לא שמעתי על נאצ'ז, אבל מסתבר שהיה היתה עיר חשובה מאד בתקופה לפני מלחמת האזרחים, כעיר מרכזית במסחר בעבדים. היא ממוקמת על נהר המיסיסיפי ועוגנות בה גם ספינות קרוז ששטות לאורך הנהר, והוא ארוך מאד. הגענו בשעות הערב המאוחרות ופשוט הלכנו לישון. 

מלון בנאצ'ז Natchez Grand Hotel
מלון יפה בסגנון של פעם על שפת המיסיסיפי. החדרים קצת מיושנים אבל האוירה מקסימה, השירות ידידותי, וארוחת הבוקר סבירה. יש חניה בשפע.

https://www.natchezgrandhotel.com
עלות: 130$ ללילה, כולל ארוחת בוקר וחניה


יום 6 (חמישי) - מנאצ'ז עד טופלו

קמנו בבוקר לשמים קודרים, ותחזית קצת מבאסת - סופת ברקים וגשם לאורך כל היום. היה ברור לנו שאין טעם לטייל בנאצ'ז אבל החלטנו לעשות סיור קצר כדי לראות מה יש לה להציע. איך ידענו לאן ללכת? לקחתי במלון את הברושור של אוטובוס hop on hop off (שכמובן לא פעל באותו היום). ופשוט נסענו לאורך המסלול שמתואר בברושור. 

העיר מקסימה, יש בה מבני ציבור ובתים שהשתמרו היטב, פארק לאומי שהיה סגור בגלל השבתת השירותי הפדראלים, נקודת זכרון לזכרם של אלפי העבדים שעברו בנאצ'ז כסחורה, ואפילו בית כנסת שלא ממש נראה כזה. במזג אויר יפה אני בטוחה שאפשר לבלות בה חצי יום בכיף, במיוחד מי שאוהב בתים היסטוריים.  המקום היחיד בו עצרנו היה Fork in the Road - מקום ששימש לסחר עבדים בעבר, והיום יש בו מצבת זכרון. 








התוכנית המקורית היתה לנסוע לאורך דרך הנוף הנאצ'ז טרייס Natchez Trace עד טופלו, עם עצירות בדרך לתצפיות נוף ונקודות היסטוריות, אבל בינתיים התחיל הגשם, במבול. הכביש הוא למעשה פארק לאומי באורך 700 קילומטר ורוחב של כמה מאות מטרים. הבחורה הנחמדה במלון המליצה לא לנסוע בטרייס בזמן סופה כי הדרך כולה עוברת בתוך יער בין עצים - לא קומבינציה טובה עם רוחות חזקות וברקים, אז נסענו בכביש המהיר, דוך. אגב, התמונות הבאות צולמו בשעות הבוקר 10-11 כזה, הקדרות זה מהעננים הכבדים.




עשינו עצירה אחת בג'קסון Jackson, עיר הבירה של מיסיסיפי, לארוחת צהרים באחת המסעדות הטובות שהיו לנו בטיול Iron Horse Grill. אוכל מעולה באוירה מקסימה, עם רכבת צעצוע קטנה שנוסעת ליד התקרה, חדרים מעוצבים ואפילו מוזיאון קטן. אז ממליצה. לא הצלחנו לראות מי יודע מה בג'קסון, אבל יש בה בניין ממשל ומספר מוזיאונים שנראים פוטנציאלית מעניינים. אנחנו היינו מעוניינים להגיע לטופלו בגשם השוטף לפני החושך.



 


הנסיעה מנאצ'ז לטופלו Tupelo בכביש המהיר לקחה כ-6 שעות והגענו לקראת ערב. הקטע האחרון של הנסיעה לחק אותנו בכל זאת דרך הנאצ'ז טרייס אבל בעיקר ראינו עצים, לא עצרנו בשום נקודה היסטורית אבל לפחות לקראת סוף הנסיעה הטבע פינק אותנו בקשת יפה ואופטימית.



בדרך חשבנו מה אפשר לעשות בטופלו כדי לא סתם לשבת בחדר במלון, וכמובן שהתשובה הרגילה שלנו, חדר בריחה. הלכנו לחדר בריחה חמוד ממש בשם Deadbolt Escape Rooms בו עשינו חדר בסגנון מקומי Magnolia Mystery. וגם שוחחנו עם המפעילים המקומיים שהתלהבו מזה שדיברנו שפה זרה (בכל זאת, מידל אוב נווור מיסיסיפי). 


סיימנו בארוחת ערב במסעדה של רשת Olive Garden שהיתה ממש מרחק הליכה מהמלון. הרשת הזו היא לדעתי אחת המוצלחות במגוון הגדול של מסעדות רשת ברמת מחיר בינונית. קיבלנו סלט ענקי לחלוק, לחמניות חמות וטעימות ואוכל איטלקי טעים ומשפחתי. 

דרך נוף היסטורית Natchez Trace
https://www.nps.gov/natr/index.htm
עלות: חינם

חדר בריחה בטופלו Deadbolt Escape Room
https://www.deadboltescaperooms.com
עלות: 17$ לאדם


מסעדה מומלצת בג'קסון Iron Horse Grill
http://www.theironhorsegrill.com

מסעדת רשת איטלקית Olive Garden
https://www.olivegarden.com/locations/ms/tupelo


מלון בטופלו Best Western Plus Tupelo Inn & Suites
מלון רשת סטנדרטי, אין משהו מיוחד לספר.
https://www.bestwestern.com
עלות: 133$ ללילה, כולל ארוחת בוקר וחניה

יום 7 (שישי) - אלביס המלך

הסיבה העיקרית שטופלו נמצאת על המפה העולמית של התיירות, היא שאלביס פרסלי נולד פה. אבל לפני הביקור בבית הולדתו של אלויס עשינו עצירה קטנה במוזיאון המכוניות של טופלו Tupelo Automobile Museum. מדובר באוסף פרטי של משוגע לדבר שמכיל מעל 100 כלי רכב החל מעתיקים מאד ועד חדשים, המסודרים באופן כרונולוגי בהאנגר גדול. עלות הכניסה לא גבוהה, וחלק מהמכוניות פנינים של ממש. לא לפספס אם אתם באיזור. 











קרוב ממש נמצא המתחם של בית הולדתו של אלויס Elvis Presley Birthplace. אלויס נולד וגדל בבית מאד צנוע, שני חדרים קטנים - אחד מהם חדר שינה והשני מטבח ופינת ישיבה קטנה, וזה הכל. עוני בלתי נתפס. כשמבינים מאיפה הוא הגיע, אפשר להבין אולי קצת יותר כמה ההצלחה סחררה אותו, ולמה גרייסלנד כל כך מוגזם. באתר יש את הבית, מוזיאון קטן, והכנסיה בה הוא התחיל לשיר, שהועתקה בשלמותה ממקומה המקורי. קצת קיטש, אבל שווה ביקור. 









מבית הולדתו של אלביס בטופלו, נסענו לבית האמיתי שלו, בממפיס - אחוזת גרייסלנד Graceland, נסיעה של כשעתיים. לפני גרייסלנד רצינו לאכול צהרים, אז נכנסנו למסעדה שסימנתי לי מראש שהופיעה ברשימת "10 המקומות הטובים ביותר בממפיס לאוכל נחמה". מה שלא היה כתוב שמדובר במסעדת פועלים באיזור לא להיט של העיר A&R Bar-b-Que. מדובר במסעדת פועלים עם שירות עצמי ושולחנות פורמייקה, והיינו הלבנים היחידים במקום. כולם היו מאד נחמדים אלינו אבל היה ברור למדי שאנחנו לא בדיוק שייכים. גם האוכל לא בדיוק טעם לחיכנו (אחת הבנות הזמינה ספגטי וקיבלה אטריות ברוטב ברביקיו מוזר), וסך הכל היתה המסעדה הכי פחות מוצלחת בטיול. אבל אם אתם רוצים "אותנטי", זה בהחלט יתן מענה. 




את שאר היום בילינו בגרייסלנד Graceland. הגענו סביב 14:30, שילמנו 10$ לחניה, ואז הודיעו לנו שהסיור הבא לאחוזה הוא רק ב 16:45. יש מספר אופציות לכרטיסים, החל מהפשוט ביותר שמאפשר רק ביקור באחוזה ועד סיור VIP עם מדריך פרטי. אנחנו קנינו Elvis Experience Tour שכולל ביקור במוזיאונים, אבל ויתרנו על תוספת של 5$ לאדם לטובת ביקור במטוסים הפרטיים של הכוכב. סיירנו במוזיאונים - הקריירה של אלביס, המכוניות של אלביס, התקופה של אלביס בצבא ארה"ב, השפעתו של אלביס על כוכבים אחרים ועוד, עשינו הפסקה מתוקה קצרה בבית הקפה על שם סבתא של אלביס, והתייצבנו ב 16:45 לעלות לשאטל שלוקח לאחוזה שמעבר לכביש. ראינו סרטון קצר, ואז חיכינו, וחיכינו, וחיכינו... רק לקראת 18:00 עלינו על השאטל. כל אחד קיבל טאבלט עם אוזניות ועשינו את הסיור העצמאי לאורך המסלול הנתון באחוזה. האחוזה עצמה מרתקת, צבעונית, מטורפת, ומאד מעניינת. שווה ביותר. 








 
 





אחרי גרייסלנד עשינו צ'ק אין והשארנו את הדברים במלון שהיה קרוב ממש לגרייסלנד. עשינו עצירה קצרה נוספת בגשר הגדול שמעל המיסיסיפי -Big River Crossing‏‏. חציית הגשר מביאה אותך לארקנסו, מדינת הולדתו של אחד ביל קלינטון. אבל לא חצינו. בלילה, כל שעה עגולה יש מופע אורות על הגשר, אז צפינו בו כמה דקות עד שהשתעממנו והמשכנו הלאה. בשעות האור אפשר כמובן לחצות את הגשר במכונית, אופניים או אפילו ברגל. 



לארוחת ערב הלכנו למסעדה בשם ארקייד Arcade Restaurant, שמסתבר שהיא המסעדה הכי ותיקה בממפיס. נהנינו מאוכל דיינר טיפוסי, מוסיקה חיה עם נגן צעיר בעל מראה אשכנזי שהפתיע בבלוז חם ומרשים. הופתענו לגלות שאין מנות אחרונות בתפריט, אבל למרבה המזל, 2 חנויות בהמשך הרחוב יש בית קפה המוקדש לעוגות גבינה בשם Cheesecake Corner. לקחנו עוגות גבינה בטעמים שונים בטייק אאוט להנות עם תה במלון.





מוזיאון המכוניות Tupelo Automobile Museum
http://www.tupeloautomuseum.com/index.php
עלות: 10$ לאדם

בית הולדתו של אלויס Elvis Presley Birthplace
https://elvispresleybirthplace.com
עלות: 18$ לאדם

גרייסלנד (מוזיאון וביתו של אלביס) Graceland
https://www.graceland.com
עלות: 59$ למבוגר, 10$ חניה

הגשר הגדול מעל המיסיסיפי Big River Crossing‏‏
http://www.bigrivercrossing.com


מסעדת פועלים בממפיס A&R Bar-b-Que
http://aandrbbq.com

דיינר היסטורי The Arcade Restaurant
http://arcaderestaurant.com


מלון בממפיס Holiday Inn Express & Suites Memphis Arpt Elvis Presley Blv
מלון חדש מאד, נקי ונחמד אבל ממוקם לא משהו באיזור לא ידידותי לא רחוק מגרייסלנד, כ15-20 דקות נסיעה ממרכז ממפיס. הקרבה לגרייסלנד מביאה אליו "משוגעים לדבר" ובמעלית פגשנו בחור עם פאות לחיים ארוכות וחולצה של האליל. בחרנו במיקום הזה כי היינו עם רכב ורצינו לחסוך. לינה במרכז העיר באיזור רחוב ביל היא הרבה יותר אטרקטיבית אבל יקרה במאות דולרים ללילה.

https://www.ihg.com/holidayinnexpress/hotels/us/en/memphis/memga/
עלות: 142$ ללילה, כולל חניה וארוחת בוקר

יום 7 (שבת) - ההיילייטס של ממפיס

ממפיס נרשמה בהיסטוריה האמריקאית לא רק כמקום הולדתו של הבלוז ומושבו של אלביס, אלא גם כמקום בו נרצח אחד האנשים המרתקים והמבטיחים בהיסטוריה שלה - מרטין לותר קינג - פעיל זכויות האזרח. קינג נורה כשעמד במרפסת של מוטל לוריין כשהגיע לממפיס לתמוך בהפגנה להגנה על זכויות עובדי התברואה בעיר. מבחוץ, כאילו הזמן עמד מלכת. חזית המוטל נשתמרה כמו שהיתה ב-1968 כולל המכוניות בחניה. המבנה עצמו הוסב למוזיאון לזכויות האזרח Civil Rights Museum, המוזיאון מעולה ממש. התחלנו ברטרוספקציבה על חייון (ומותו) של קינג ומשם המשכנו למסלול ארוך המתאר את ההיסטוריה של השחורים בארה"ב החל מימי העבדות, דרך מלחמת האזרחים, חוקי ג'ים קרואו וההפרדה הגזענית, וכל המאבקים המודרנים. המוזיאון חווייתי, מלמד, ומרגש והמסלול מסתיים בחדר בו לן MLK בלילה לפני שנרצח. פיסת היסטוריה. אם אתם מגיעים לממפיס ליום אחד, ורוצים לראות דבר אחד, זה המקום. 











אחרי מספר שעות במוזיאון, רעבנו לארוחת צהרים, והחלטנו לנסות את מזלנו בפירמידה של ממפיס Memphis Pyramid. הפירמידה של ממפיס היא יצור קצת מוזר. יש בה מלון (יקר אבל נראה יפיפה), טבע מלאכותי עם עצים, בעלי חיים ואגם קטן, חנות בשם Bass Pro Shops למוצרי אאוטדור, עם דגש על דיג, ומרפסת תצפית אי שם למעלה. ורובה פשוט חלול. בפירמידה יש שתי מסעדות, אחת מהן ליד מרפסת התצפית הגבוהה אליה היה תור ארוך לעלות במעלית (בתשלום של 10$ לאדם), והשניה בקומת החנות אליה הלכנו. אמרו לנו שיש סביב חצי שעה המתנה, אז נרשמנו והלכנו להסתובב קצת בחנות בה אפשר למצוא החל מפתיונות לדיג ועד סירות וטרקטורונים. נחמד. אחרי יותר משעה, מיואשים מההמתנה לארוחת הצהרים בפירמידה, החלטנו לפרוש בשיא וללכת למקום אחר. כמובן, שברגע שהגענו לאוטו התקשרו להודיע לנו שהתור שלנו הגיע, אבל כבר לא רצינו לחזור. טעות. 









נסענו נסיעה קצרצרה לפאב-מסעדה שסימנתי לי מראש בשם Westy's. חנינו חינם ברחוב, ונכנסנו למקום חמוד לאללה, שמח וצבעוני, וגם האוכל נראה מעניין. הזמנו אוכל ממלצרית חמודה ואז התחלנו לחכות, והאוכל לא מגיע. לאט לאט הסתבר שיש להם בעיה במטבח, חסרים אנשי צוות, והם מתעכבים מאד. בסוף האוכל הגיע והיה מצויין, אבל סך הכל בזבזנו יותר מ-3 שעות על ארוחת צהרים. 

בגלל התארכותה של ארוחת הצהרים, ויתרנו על חלק מהתוכניות ונסענו לכיוון איזור התיירות המרכזי של ממפיס - רחוב ביל Beale Street הססגוני והתוסס. כי בשעה 17:00 היתה לנו פגישה עם ברווזים. 










הברווזים במלון פיבודי Peabody Hotel Ducks, הם אחת האטרקציות הכי משעשעות שאפשר לדמיין. מיותר לחלוטין, אבל אם כבר הגענו עד ממפיס, לא נראה? חבורת ברווזים, שכל בוקר בדיוק ב-11 צועדים מצווים במוסיקה אל תוך מזרקה במרכז המלון, ובשעה 5 אחר הצהרים, צועדים בחזרה למעלית שתיקח אותם לביתם שעל גג המלון. כן, זה דבילי כמו שזה נשמע, אבל עשרות רבות של אנשים באים לצפות בהם. אז גם אנחנו. המלון נמצא במרחק הליכה קצר מרחוב ביל והוא יפיפיה ממש. 


כדי לגוון את החוויה התיירותית, קנינו בספונטניות כרטיסים למשחק NBA של הממפיס גריזליז Memphis Grizzlies, הקבוצה בה משחק הישראלי עמרי כספי. הכרטיסים היו זולים ממש, אבל במקום ממש ממש גבוה. עדיין, היה כיף מאד. הגריזליז שיחקו נגד הבוסטון סלטיקס מה שהוסיף עניין למשחק. למרבה הצער, הם הפסידו בסוף מותח, אבל האוירה היתה נעימה וידידותית. במהלך המשחק היו כל מיני הפתעות, הופעות ותחרויות קטנות, כך שהקהל לא משתעמם לרגע. אכלנו מזון מזנוני מהיר בהפסקה, וקינחנו שוב ברחוב ביל שנמצא ממש ליד הפדקס פורום FedEx Forum בו מתקיימים משחקי הקבוצה וגם הופעות שונות. 











מוזיאון זכויות האזרח במקום הרצחו של מרטין לותר קינג National Civil Rights Museum
http://www.civilrightsmuseum.org
עלות: 16$ למבוגר

הפירמידה של ממפיס עם חנות הדייג והאאוטדור Memphis Pyramid - Bass Pro Shop
https://www.big-cypress.com/attractions/bass-pro-shops
עלות: חינם, מרפסת התצפית בתשלום

הברווזים במלון פיבודי Peabody Hotel Ducks
https://www.peabodymemphis.com/ducks-en.html
עלות: חינם

רחוב ביל Beale Street 
http://www.bealestreet.com
עלות: חינם

משחק NBA של קבוצתו של עמרי כספי Memphis Grizzlies at FedEx Forum
https://fedexforum.com/events-and-tickets/memphis-grizzlies
עלות: 38$ לכרטיס במושבים מאד גבוהים ורחוקים


מסעדה ופאב Westy's
http://www.westysmemphis.com


יום 7 (ראשון) - עוד קצת ממפיס והביתה 

אם היינו תרבותיים, היינו מבלים את היום האחרון בממפיס בהתחקות אחרי שורשיה המוסיקליים של העיר. יש בעיר מספר מוזיאונים הקשורים בהיסטוריה של המוסיקה כמו Sun Studio או Stax Museum אבל אנחנו פחות התעניינו בקטע (וגם ראינו חלק מהסט של סאן סטודיו בגרייסלנד). אז לא הלכנו. 

התחלנו את היום בחצי-אי קטנטן על המסיסיפי בשם אי הבוץ - מאד איילנד Mud Island, שיש בו פארק מעניין עם דגם מוקטן של נהר המיסיסיפי - מקיירו (קהיר), אילינוי, לאורך כ-1000 מיילים עד שמגיע לים בניו אורלינס. הדגם מעניין ממש, וחוויה ללכת לאורכו, במיוחד אם ביקרתם בחלק מהערים בדרך, הבעיה שהמקום היה נטוש לחלוטין. לא יודעת אם הוא נסגר לתמיד או שזה רק ככה רק בחורף ובקיץ הוא יחזור לגדולתו. הכל מכוסה עלים, אין מים זורמים בדגם, המונורייל, המסעדה והמוזיאון סגורים. אז קצת ביאס. אבל הדגם ממש מוצלח אז לא היה בזבוז זמן מוחלט אלא דווקא סבבה. 









משם המשכנו לביקור במוזיאון קטן בדאונטאון ממפיס - מוזיאון הכותנה The Cotton Museum אשר ממוקם בבניין הישן של הבורסה לכותנה שפעלה בעיר. המוזיאון פיצפון אבל חמוד, ומספר על ההיסטוריה וההשפעה של תעשיית הכותנה על ממפיס, הדרום והעולם כולו. יש למוזיאון שני חלקים - ההיסטורי והאינטראקטיבי, ושניהם נחמדים. 








לארוחת צהרים נכנסנו למסעדת המבורגרים נחמדה מאד בשם Huey's. במקום אוכל טעים, הרבה סוגי בירה, ומיליון קיסמים שנעוצים בתקרה אחרי שאנשים נשפו אותם דרך קשיות שתיה. מוזר ומשעשע. 

סיימנו את הבילוי בממפסי בחדר בריחה מפתיע (לא, אנחנו לא מכורים, אנחנו יכולים להפסיק מתי שנרצה), אחד הטובים שהיינו בהם. האתר נקרא Memphis Escape Rooms והחדר בו שיחקנו נקרא Jester's Revenge. הצטרפנו למשפחה נוספת של סבתא עם 3 ילדים, אחד בערך בגיל הבנות שלנו ושניים יותר צעירים, ולשמחתנו הם היו ממש בסדר. החדר אמנם לא היה מושקע באופן מרשים מבחינת האוירה והדקורציה, אבל החידות וההפתעות היו מרעננות ומוצלחות ממש. 






אחרי חדר הבריחה נסענו לשדה התעופה, החזרנו את הרכב וטסנו הביתה לסאן חוזה דרך דאלאס לאב פילד עם חברת סאות'ווסט. הטיסה לדאלאס התעכבה והגענו לטיסת ההמשך ממש בתחילת הבורדינג, מזל שהטרמינל היה פיצפון והשערים ממש אחד ליד השני.


פארק נהר המסיסיפי Mud Island River Park
https://www.memphisriverparks.org/mud-island
עלות: חינם

מוזיאון הכותנה The Cotton Museum
https://memphiscottonmuseum.org
עלות: 10$ למבוגר (קניתי ב-4$ לאדם בגרופון)

חדר בריחה Memphis Escape Rooms
https://www.memphisescaperooms.com
עלות: 27$ לאדם


מסעדת המבורגרים ובירה Huey's Downtown
https://hueyburger.com



עוד טיול משפחתי בא אל סיומו. ניו אורלינס וממפיס אולי לא היעדים הראשונים שצריך להגיע אליהם בארה"ב אבל מרחיבים את התמונה של הפסיפס המרתק הזה שנקרא ארצות הברית. שתי ערים מעניינות, עם אנשים חמים, אוכל מעולה, ומספרים לי שגם מוסיקה טובה. 



You Might Also Like

1 comments

  1. תודה רבה לך על תיאורים מפורטים ומידע מדויק.
    מתוכננת לי נסיעת עבודה קצרה לממפיס. בזכות הבלוג שלך אני אוכל לתכנן ביקור באתרים מעניינים שכתבת עליהם.

    השבמחק

סיפורי הטיול האחרונים