טעימות משווקי חג המולד של אלזס

דצמבר 16, 2015

בשנה שעברה היינו באינסברוק בשווקי חג המולד ונדבקנו בחיידק. השנה בחרנו לטוס לראות את שווקי החג המפורסמים של איזור אלזס Alsace אשר בצרפת. האיזור הגובל בגרמניה עבר ידיים בין שתי המדינות פעמים רבות, והתרבות הגרמנית ניכרת בו במקביל לתרבות הצרפתית. איזור יפה, מרתק ומאד חגיגי בחורף לקראת חג המולד.

הנסיעה היתה בחופשת החנוכה של הילדות (שבוע שני של דצמבר בשנה זו) וכללה גם סוף שבוע. הטיול פנה גם לטעמן של הילדות וכלל בנוסף להמון עיירות ושווקים גם גיחות ליער השחור לביקור במרחצאות בטיטיזה Badeparadies ובפארק השעשועים הנפלא Europa Park.

אם אתם מתכננים לבקר בשווקי חג המולד באלזס, תעשו שיעורי בית, ותבררו מה פתוח מתי, ואילו שווקים מתקיימים בימים השונים. ישנם כאלו שפתוחים מעל חודש ברצף, קולמר ושטרסבורג בוודאי, אבל בעיירות הקטנות יש הרבה אירועים מיוחדים שפעולים רק בתאריכים ספציפים. האיזור עשיר גם ביקבים המאפשרים טעימות, ובחנויות מיוחדות למטעמים שונים כמו ריבות, גבינות, לחם תבלינים ושוקולד. אנחנו לא הספקנו הפעם להתמקד בחנויות גורמה, בתקווה להשלים בהזדמנות אחרת.

תקציר:

• יום 0 (ד') – הגעה בשעות אחר הצהרים ונסיעה למלון
  • יום 1 (ה') – טירת Haut-Koenigsbourg, העיר קולמר Colmar
  • יום 2 (ו') – העיר שטרסבורג Strasbourg, בתםי מוארים ב Guebwiller
  • יום 3 (ש') – העיירות Ribeauville, Riquewihr, Neuf Brisach, מרחצאות ופארק מים Badeparadies Schwarzwald
  • יום 4 (א') – פארק אירופה Europa Park
  • יום 5 (ב') – טיסה מוקדמת הביתה

טיסות

טסנו עם איזי ג'ט לבאזל. בבאזל יש לשים לב שהשדה בעצם נמצא בשתי מדינות – צרפת ושוויץ – והגבול עובר בתוכו. בטיסות לואו קוסט כשיודעים למה לצפות (הכסאות לא נשכבים לאחור, אין מערכת בידור והאוכל והשתיה בתשלום כמו גם הטסת מזוודות) הטיסה נוחה, נעימה ולא יקרה. הטיסות היו מצויינת ללא אירועים מיוחדים למעט עיכוב בטיסה חזרה שנגרם בגלל תקלה טכנית במטוס. קורה.

רכב

איזור אלזס מרושת היטב בתחבורה ציבורית ואפשר לטייל גם ככה, אבל בגלל שהינו עם הילדות העדפנו את הגמישות שרכב נותן. הזמנו רכב דרך אתר rentalcars.com והצוות הישראלי הנהדר. קיבלנו רכב מסוג פולקסוואגן טוראן ידני, מעולה להרכב שלנו. ספק הרכב היה באדג'ט. הרכב הוזמן בצידו השוויצרי של הגבול, כיוון שבשוויץ חובה להתקין גלגלי חורף על המכוניות והיה לנו חשוב שיהיו כאלו. בשכירות קייצית שווה לבדוק את האפשרות לשכור את הרכב בצידו הצרפתי של הגבול, זה כנראה יהיה יותר זול.

דלק מילאנו רק פעם אחת במהלך הטיול כולו, בערב האחרון לפני ההגעה למלון.

מלונות

ארבעה לילות בילינו בכפר קטן בשם אוסטהיים Ostheim במלון משפחתי קטן שמצאתי בבוקינג Hôtel-restaurant Chez Felix. הזמנתי חדר לארבעה ושמחנו לגלות שהוא מורכב למעשה משני חדרים נפרדים אחד עם מיטה זוגית ואחד עם שתי מיטות יחיד, וחדר רחצה אחד משותף, מצויין עבורנו, כי זה נתן לנו קצת מרווח נשימה. יש במלון מסעדה בה אכלנו בערב הראשון עם הגעתנו עייפים ורעבים, וארוחת בוקר נחמדה מאד כל בוקר.

האיזור שקט, לא במרכז העניינים אבל מאד קרוב לכביש המהיר עם גישה נוחה לכל איזורי הטיול. ממש דקה מהכביש הראשי של אלזס A35. המלון נקי ונחמד והצוות מאד ידידותי. בעלת הבית מדברת גם אנגלית וגרמנית, בעלה רק צרפתית. יש חניה חינם בשפע מעבר לכביש ומספר מקומות בודדים ממש ליד דלת הכניסה.

חסרונות? אין מעלית, הויי פיי עבד ככה ככה (אבל אמרו לנו שעובדים על שיפורו), והמלון נמצא ממש מתחת לפעמוני הכנסייה שמצלצלים כל רבע שעה, החל משש בבוקר. אותי זה העיר כל בוקר, אבל שאר בני המשפחה המשיכו לישון שנת ישרים.

Hôtel-restaurant Chez Felix
עלות ללילה לחדר לארבעה דרך בוקינג 129 אירו, ארוחת בוקר 8 אירו לאדם

כיוון שטיסת החזרה יצאה מבאזל בשבע בבוקר, בחרנו (כמו רבים מחברי הפורום מהם קיבלתי את הטיפ) ללון את הלילה האחרון ממש ליד השדה, במלון איביס ibis Mulhouse Bâle Aéroport. מלון מודרני, מתוקתק, ומאד נעים. החדר לארבעה לא מופיע באתר וצריך לפנות אליהם ישירות במייל בכתובת H5612@accor.comכדי להזמין אותו. במלון יש גם מסעדה בה אכלנו ארוחת ערב. האוכל היה מצויין, אבל השירות איטי מאד. יש מסעדות אחרות ברחוב (שווארמה, פיצה) אבל היינו עייפים מאד. ליד המלון יש מאפיה שפתוחה גם מוקדם בבוקר (ארבע וחצי) לרכישת ארוחת בוקר לפני הטיסה המוקדמת.

חסרונות? לנו היה קצת קר ולא הצלחנו לגרום למזגן לחמם ברמה מספקת.

ibis Mulhouse Bâle Aéroport
עלות ללילה לחדר לארבעה 99 אירו, עלות חניה פרטית מקורה 8 אירו

יום הגעה, יום ד'

נחתנו בבאזל בשעה חמש בערב. היציאה מהשדה והשכרת הרכב לקחו כשעה ורבע והנסיעה למלון עוד כ 45 דקות. במעבר הגבול משוויץ לצרפת היה פקק תנועה קטן, אבל השאר זרם.

התארגנו, אכלנו ארוחת ערב במלון והלכנו לישון.

יום מס' 1, יום ה'

התחלנו את היום בנסיעה לטירת הוט קונגיסבור Château du Haut-Koenigsbourg העתיקה החולשת על האיזור. כבר מהכביש הראשי רואים אותה למרחקים על ההר מעל העננים. בדרך עברנו דרך שטחים אדירים של כרמים קרחים ויערות ערומים, וחשבנו לנו שבטח בקיץ ממש ממש יפה פה.

הכביש מטפס על ההר ובסופו הטירה. החניה היא על הכבש עצמו בלולאה חד סטרית שמקיפה את הטירה אז שווה לעבור אותה כי לעיתים שם יש חניה יותר קרובה. .

היתה רוח חזקה והיה קר מאד אבל הנוף פשוט עוצר נשימה, מעל העננים.

נכנסנו לסיור עצמאי בטירה. הסיור היה עצמאי לפי מסלול חד סטרי. לנו אין סבלנות יתרה למדריכים קוליים אז ויתרנו וסתם הסתובבנו לפי המסלול המומלץ. בטירה לא היו הרבה תיירים, אבל היו כמה קבוצות של בתי ספר. הטירה מאד מרשימה, גדולה, עוצמתית ולגמרי אפשר לדמיין את האבירים שהסתובבו בה. יש נשקיה, יש חדרים מרוהטים בפונקציונליות בסגנון אלזסי מעץ, ויש הרבה מדרגות אז זה לא מתאים למי שמתקשה בהליכה. כנראה שדרי הטירה היו אנשים לא גבוהים במיוחד כי המשקופים נמוכים, אז חשוב לשים לב אם אתם מעל 1.80 כזה.

אחרי הטירה נסענו לכיוון העיר קולמר Colmar עם עצירה בדרך בחנות דקתלון Decathlon האהובה. למי שלא מכיר, מדובר ברשת אירופאית גדולה הקיימת בהרבה מדינות באירופה, ומציעה ציוד ספורט באיכות טובה ובמחירים מצויינים. יש לא מעט סניפים של הרשת באיזור אלזס.

בקולמר חנינו בחניון Rapp (שילמנו אחרי מספר שעות 4.50 אירו) והלכנו לנקודת הפתיחה של הסיור העצמאי שלנו בעיר, ליד מוזיאון אונטרלינדן Musee Unterlinden שהיה סגור לשיפוצים באותה תקופה (לצערי אך לשמחת הילדות). שווקי חג המולד הם שם דבר בקולמר ויש ברחבי המרכז העתיק מפות מסודרות בהן מסומנים השווקים לפי מספרים, מ 1 עד 5.

אז פשוט שוטטנו בטיול רגלי בין שווקי חג המולד. אין פה איזה משנה סדורה, פשוט לחוות ולהנות, עם הרבה טעימות של יין חם vin chaud ואוכל מסוגים שונים - נקניקיות, מאפים, ממתקים… מדי פעם הצטיידנו במשקה חם - יין (יש לבן ויש אדום, חם ומתובל), סיידר תפוחים או שוקו. מנהג שווקי החג הוא שאין כוסות חד פעמיות, משלמים פקדון על הכוס (בדרך כלל בין אירו לשניים) ואז אפשר להחליט אם רוצים להחזיר אותה ולקבל את הפקדון בחזרה, או לשמור כמזכרת.

בשלב כלשהו החלטנו לעשות הפסקה ולתת מנוחה לרגליים העייפות עם סיור ברכבת הירוקה Le Petit Train de Colmar שיוצא מהרחבה ליד מוזיאון אונטרלינדן. הסיור לוקח כחצי שעה, ויש אפילו הסברים בעברית באוזניות. לא יכולה להגיד שזה מהסיורים הטובים ששמעתי… רוב הזמן יש באוזניות מוסיקה ומדי פעם הסבר על איזה בניין. אחת הבנות פשוט נרדמה… אבל לפחות זה היווה מנוחה נחמדה לרגליים העייפות.

אחרי הטיול ברכבת המשכנו בסיור הרגלי שלנו לכיוון ונציה הקטנה. איזור באמת יפה במיוחד! בונציה הקטנה יש שוק מקורה ושם גם היה שוק חג המולד שהיה המוצלח ביותר לטעמנו - שוק הילדים – בו יש מתקני שעשועים חמודים לקטנטנים. עייפנו מההליכה והקור, אז חזרנו לאוטו. בככר ראפ שהיתה שוממה כשהגענו בשתיים בצהרים יש בערב החלקה על הקרח ומתקני שעשועים נוספים, ואפילו פאב בקרוסלה שיצאה משימוש.

לארוחת ערב החלטנו לדגום עיירה אחרת, ונסענו כעשרים דקות לקייזרסברג Kaysersberg. היה כבר חושך והרחובות היו די ריקים. בכלל, היתה לנו תחושה באלזס שהכל נסגר מאד מוקדם ובתשע בערב הרחובות כבר נטושים וריקים. העיר נראית מאד נחמדה, עם חומות, טירה ונהר, ומדרחוב ארוך. אכלנו ארוחת ערב ומשם חזרנו למלון.

טירת הוט קונגיסבור Château du Haut-Koenigsbourg
עלות: 9 אירו למבוגר, 5 אירו לילד (6-17)

שווקי חג המולד של קולמר Noel Colmar

רכבת התיירים הירוקה Le Petit Train de Colmar
עלות: 6.5 אירו למבוגר, 3.5 אירו לילד (1-12)

יום מס' 2, יום שישי

היום נוסעים לכיוון העיר הגדולה, בירת חג המולד – שטרסבורג Strasbourg. כיוון שלא היה לנו המון זמן (בסך הכל 3 ימי טיול) ויתרנו על עליה למנזר סט אודיל Mont Sainte-Odile ועל ביקור במוזיאון לחם התבלינים Musée du pain d'épices שהיו מסומנים באופציות. בדרך עצרנו לעוד קצת רכישות ספורטיביות, הפעם בחנות של רשת אינטרספורט Intersport.

כדי לא להסתבך עם האוטו בעיר, החלטנו להשתמש בשירות חניוני חנה וסע של שטרסבורג. מאד נוח, פשוט, זול ומהיר. שלחנו את הGPS ל- Parking Baggersee. בכניסה לחניון קיבלנו כרטיס. החנינו את האוטו ושילמנו במכונה האוטומטית 4.1 אירו שכיסו את החניה וגם עלות נסיעה חופשית בטראם (חשמלית) לכל המשפחה (עד 7 איש). משתלם! לקחנו את הקו האדום עד לתחנת Langstross Grand Rue ממש במרכז ההיסטורי של העיר, משהו כמו 15 דקות נסיעה.

טיילנו בשווקים שבאיזור הקתדרלה (הענקית ומאד מרשימה). חצינו את הנהר לבקר בשוק בכיכר אוסטרליץ ומשם המשכנו למוזיאון אלזס Musée Alsacien de la ville de Strasbourg. המוזיאון שווה ביקור, ממש נחמד. הוא ממוקם בבית אלזסי ישן עם קורות העץ האופייניות, יש לו חצר ומרתף והוא מכיל פריטים שמתארים את החיים וההיסטוריה של האיזור. יש גם התייחסות לתושבים היהודים.

אחרי הביקור במוזיאון חצינו בחזרה את הנהר, ויתרנו על סיור בשייט באטורמה Batorama, והלכנו עד לשוק חג המולד המוצלח ביותר לטעמנו, בכיכר ברוגלי Broglie. חזרנו דרך כיכר קלבר Kleber שגם בה שוק, ועץ מקושט ע-נ-ק-י. חזרנו לרכבת ומשם לאוטו ולתחנה הבאה שלנו.

אגב, בשטרסבורג אפשר גם לעשות שופינג לא רע בכלל וכל הרשתות הידועות המצאות במרכז העיר. עם הילדות זה היה פחות רלוונטי. סך הכל הסתובבנו כשלוש שעות, אבל אם יש לכם יותר זמן, אפשר בהחלט להקדיש לעיר יום שלם ומלא.

משם נסענו לגובווייר Guebwiller ל״פסטיבל האורות״ חג מולד כחול Noel Bleu. אחרי שהיינו בפסטיבל האורות בברלין הציפיות שלנו היו גבוהות, וזה לא קרוב ולא דומה. לאורך הרחוב הראשי של העיירה יש כמה בתים מוארים. בקתדרלה הדומיניקנית יש מופע חמוד של אורות בחצר הקתדרלה (הכניסה חינם, ויש כסאות נוח לישיבה). וליד הכנסיה יש שוק קטנטן אבל חמוד ואותנטי והרבה פחות ממוסחר מאלו של קולמר או שטרסבורג.

העברנו שעה נחמדה ונהנינו מאד אבל זה לא איזה וואו מטורף.

בדיעבד, מבחינה גאוגרפית עדיף היה להצליב בין הימים ולבקר בשטרסבורג אחרי טירת הוט קניגסבורג ואילו את גובווייה לצרף לקולמר. אבל המרחקים באמת לא היו מאד גדולים.

בדרך חזרה היינו רעבים אז עצרנו באיזור התעשיה של קולמר במסעדה איטלקית בשם Milli Gusto עם בופה אכול ככל יכולתך הכולל סלטים, פסטות, פיצות, מנות בשריות, תוספות וקינוחים, כולל גלידה. האוכל רחוק מלהיות גורמה אבל למשפחה רעבה זה מתאים ביותר.

שווקי חג המולד בשטרסבורג Noel Strasbourg

חנה וסע שטרסבורג
עלות: 4.10 אירו לחניה + כרטיס משפחתי לתחבורה ציבורית

מוזיאון אלזס Musée Alsacien
עלות: מבוגר 6.5 אירו, ילד 3.5 אירו

מופע האורות בגובווייה Guebwiller Noël Bleu

יום מס' 3, שבת

אחרי ארוחת הבוקר במלון, התחלנו את היום בסופרמרקט Cora באיזור התעשיה של קולמר. לא כי אנחנו רעבים, אלא כי אנחנו אוהבים לקנות הביתה אוכל מקומי ובדרך כלל יותר זול בסופר מאשר בשווקים התיירותיים או בשדה התעופה. הצטיידנו בשוקולדים, ריבות ונקניקים בסופרמרקט הענקי.

התחנה הראשונה שלנו היתה שוק ימי הביניים בריבווילה Ribeauville. השוק מתקיים רק בסופי שבוע בתאריכים מאד מועטים, והוא אבן מושכת לתיירים. כבר בכניסה לעיירה נתקלנו בסממן של הצפיפות - חניה. או יותר נכון חוסר בחניה. לאורך הכביש המוביל לעיירה כבר חנה טור ארוך של מכוניות לצידי הדרך ליד הכרמים הערומים. חנינו גם אנחנו והלכנו כקילומטר ברגל (15-20 דקות). אנחנו ראינו בזה הזדמנות טובה לחלץ קצת עצמות ולשרוף אנרגיה כדי לאזן במקצת את מטעמי השווקים. יכול להיות שמי שיתעקש ויחפש ימצא חניה קרובה יותר. אופציה נוספת היא לחנות בקולמר מאחורי הסינמה ולקחת משם את השאטל שעובר בין העיירות.

העיירה ריבווילה עתיקה ומשומרת, ויש לה המון אופי. השוק עצמו מקסים ביותר. יש בו בעלי מלאכה של פעם, פעילויות מקסימות לילדים קטנים, משחקים משעשעים, רוכלים ומוכרים בבגדים מיוחדים ואוכל טעים. וגם רועה אווזים אחד שהולך עם הלהקה ברחבי העיר!

כיף של שוק. רק מאד צפוף.

אחרי כשעתיים בריבווילה, חזרנו לאוטו והמשכנו לעיירה ריקוויר Riquewihr. המרחק בין העיירות הוא קצר, כ 10-15 דקות נסיעה, אבל גם פה היתה מצוקת חניה ועשינו סיבוב ארוך עד שמצאנו מקום במרחק סביר. במהלך חיפוש החניה נסענו גם בדרך הנוף שעוברת בכרמים שמעל העיירה, מקסים ביותר ומומלץ לעלות לתצפית גם אם אתם לא מחפשים בנרות חניה.

ריקוויר מקום קסום במיוחד, וחזות ימי הביניים השתמרה בבתים והרחובות באופן נהדר. עיירה ציורית ויפייפיה. אבל אם בריבווילה היה צפוף, פה היה צפוף מאד עד בלתי נעים. הרחוב הראשי היה פשוט נחיל של אנשים ובכניסה לחנות חג המולד המפורסמת Féérie de Noël שבקצה הרחוב הראשי היה תור ארוך של אנשים, אז וויתרנו. לא בדקתי, אבל אם השוק מתקיים בימות השבוע, כדאי להגיע באמצע בשבוע ולא בצפיפות הגדולה של הסופ”ש.

התחנה הבאה שלנו היתה עבור הילדות - מרחצאות / פארק מים באדנפרדיז בטיטיזה אשר בגרמניה או להלן ״הבריכה״. זמן הנסיעה מאיזור קולמר לטיטיזה הוא כשעה ורבע. בדרך עצרנו בעוד עיירה שחוגגת את חג המולד בשוק מיוחד - נוף בריסאש Neuf Brisach. מדובר בעיירה מיוחדת במינה, שהוקמה למעשה כמבצר בצורת כוכב על גבול גרמניה צרפת. העיר כולה מוקפת בחומה אדירת מימדים, ולא יכולה לגדול.

חנינו לפי השילוט בחפיר של החומות ונכנסנו ברגל דרך החומה האדירה. הליכה קצרה הביאה אותנו לכיכר העיר שם נערך השוק, בסגנון המאה ה-17. המון בעלי מלאכה של פעם (גילינו שעבדו נורא קשה בשביל כל דבר, החל מניסור של פיסת עץ ועד לטוויה של צמר), אוכל של פעם (כולל חזיר שלם שמסתובב מעל מדורה) ואווירה מאד מקומית ומקסימה. פחות תיירותי וצפוף, מאד אהבנו. בדרך חזרה לאוטו טיפסנו קצת על החומה כדי להתרשם.

משם המשכנו לפארק המים והמרחצאות באדפרדיס Badeparadies Schwarzwald שנמצא ליד טיטיזה ביער השחור, נסיעה של כשעה ורבע מקולמר. ללא ספק זהו מקום מהנה ביותר לילדים, וגם למבוגרים. יש איזור ילדים עם מגוון מגלשות ואיזור מבוגרים (בתוספת תשלום קטנה, אליו אין כניסה לילדים בגילאי 3-16) בו יש בריכה גדולה, ג'קוזי, סולריום, בר מקסים, יציאה לבריכה בחוץ ובריכות מינרלים בסבב טבילות משמאל לימין עם כיוון השעון. יש כמובן גם מלתחות מסודרות, מזנון ואפשרות לשכור מגבות או חלוקים. בילינו שם כשעתיים-שלוש.

החזרה לאיזור קולמר לקחה כשעה ורבע. בתוכנית היה לאכול במסעדת בשרים אותה הכרנו מביקור קודם בצרפת La Boucherie, אבל לא היה מקום, וגם לא במסעדה נוספת שבדקנו (מסתבר שמקום במסעדה כלשהיא במוצאי שבת דורש הזמנה מראש) אז הלכנו ל KFC שהוא מבחינתנו הרע במיעוטו כשזה מגיע לפאסט פוד.

חזרנו למלון, סיימנו את האריזה, הוספנו מזוודה לשליחה באיזי ג'ט (בין השאר קנינו גם תיק נסיעות בדקתלון). טיפ: כשאתם מנסים להוסיף מזוודה מהטלפון הנייד, צריך להכנס לדפדפן ולא לאפליקציה, אני לא הצלחתי בכרום אבל כן בספארי.

לילה טוב!

שוקי חג מולד בריבווילה Ribeauville וריקוויר Riquewihr

נוף בריסאש Neuf Brisach

מרחצאות ופארק מים באדפרדיז Badeparadies Schwarzwald
עלויות מתוארות בפירוט פה
שכירת מגבת 2 אירו, חלוק 5 אירו (יש גם פיקדון שמוחזר ביציאה)

יום מס' 4, יום א'

יום קסום בפארק אירופה המקושט והנפלא!

אז בשביל להנות בפארק אירופה בחורף, צריך קודם כל מזל עם מזג האויר, מה שלנו בהחלט היה. יום יפה ושמשי ולא מאד קר. רק בערב אחרי שירדה השמש התקרר ממש.

יצאנו מוקדם אז עצרנו להפסקה של ממש כמה דקות בעיר סלסטה Selestat. היה עוד מוקדם והשוק רק התחיל להתעורר, אבל מרכז העיר העתיק יפה, יש בו קתדרלה מרשימה ונראה שיש מסלול תיירותי שאפשר לעקוב אחריו. נראה לי שאפשר להקדיש לעיר שעה-שעתיים בכיף.

סך כל הדרך מהמלון לפארק אירופה ארכה כ 45 דקות. יש חניה מסודרת שעולה 5 אירו, אפשר לקנות כרטיס לחניה בקופה עם הכרטיסים לפארק או במכונות אוטומטיות. הפארק מקושט להפליא וכולו באווירת חג מולד, כולל שוק מסורתי. הוא היה פתוח רק מ 11 עד 19 ואני לא חושבת שאפשר להספיק את כל המתקנים והמופעים בשמונה שעות, אבל אם מתמקדים, אפשר להספיק לא מעט. אנחנו בוודאי לא הספקנו הכל.
יום א' שמשי הביא הרבה מבקרים מקומיים מגרמניה וצרפת ובהחלט היו תורים בחלק מהמתקנים הפופולארים. חברים שהיו באמצע השבוע דווחו שהיה ממש ריק, אז אם חשוב לכם להספיק כמה שיותר, כנראה עדיף באמצע בשבוע.

מבין המופעים ראינו רק את ההחלקה על הקרח (איזור יוון), שהיה חגיגי ומקסים. ההופעה לוקחת כ 45 דקות. אכלנו צהרים במסעדת Food Loop שבה ההזמנה וההגשה של האוכל מתבצעים באופן אוטומטי דרך מסכי מחשב ומערכת מסועים. גימיק חביב. אבל בגלל הגימיק יש תור להכנס למסעדה.
בסך הכל יום כיפי ומהנה מאד, הפארק עמוס באטרקציות, מקומות לאכול, דברים לראות, מופעים, וחנויותף ומתאים לסקלה גדולה של גילאים ואהבות, החל מפעוטות ועד מתבגרים חובבי האקסטרים. יש מספר רכבות שאפשר לנסוע בהן כדי לקצר מרחקים, אבל חלק מהכיף זה להסתובב ולספוג את המראות.

(תמונה מאתר פארק אירופה, אסור לצלם במופע)

את הלילה האחרון בילינו במלון איביס ליד השדה, כשעה ורבע נסיעה מפארק אירופה.

פארק אירופה Europa Park
עלות: 42.5 אירו לכרטיס

יום חזרה, יום ב'

כדי להגיע לטיסה המוקדמת של איזי גט שיוצאת ב 7:20 בבוקר, יצאנו מהמלון ברבע לחמש. אם היינו קצת יותר ערניים היינו יכולים גם לקנות מאפים באחת המאפיות שכבר פתוחות בשעות אלו. בזמן שהיה לנו הספקנו להחזיר רכב שכור, לחכות למוכס לטובת החזר מס, לעשות צ׳ק אין איטי בגלל בטחון, לחכות עוד בבטחון, לקנות מים ולהגיע ישר לבורדינג.

טיפ: איך מקבלים החזר מס בשדה התעופה בבאזל? צריך ללכת לאיזור מעבר הגבול בין צרפת ושוויץ, בין אולם 2 ל-3 איפה שיש שלט עגול עם המילים zoll / duane. שם יש מכשיר טלפון, מתקשרים ומבקשים מהמוכס להגיע. יש להציג לו דרכון, כרטיס עליה למטוס, ואת הטפסים של Tax Free שקיבלנו בחנות. הוא עשוי לבקש לראות את הרכישות, אז תגיעו עם המזוודות. אחרי שהוא מאשר. שמים את הטפסים במעטפה, יוצאים החוצה מהטרמינל ושמים את המעטפה בתיבת דואר צהובה.

הטיסה התעכבה טיפה בגלל תקלה טכנית, אבל עברה בלי בעיות והגענו בשלום הביתה, עייפים, מרוצים, ושמנמנים בכמה קילו בגלל כל הטעימות הנהדרות בשווקים.

אז לאיזה שוק חג מולד ניסע בשנה הבאה?