טיול בין-דורי בעמק הריין והמוזל

אפריל 30, 2016


לפני המון שנים, כשגרמניה עוד היתה מחולקת, ועיר הבירה של גרמניה המערבית היתה בון, גרנו שם בשליחות. מעל 30 שנים לא ביקרתי בבון, ועניין אותי לראות מה השתנה, מה נשאר, ואיך האווירה. אז שיכנענו את סבא עזי לבוא איתנו בשבוע של חג פסח, ונסענו בהרכב תלת דורי לטיול שורשים בקטנה, בתוספת ארבעה ימים בסנטר פארקס שאנחנו כה אוהבים. 

לוגיסטיקות

טיסות

רצינו לטוס לקלן ולחזור מפרנקפורט. מצאנו טיסות של אייר ברלין שנתנו לנו את המסלול המבוקש, עם קונקשן בברלין. בגלל שנזכרנו קצת מאוחר, והיה מדובר בשבוע של חג פסח, המחירים היו גבוהים, אבל בשביל להגשים חלום עושים מה שצריך. 

אייר ברלין Air Berlin
https://www.airberlin.com/en/site/start.php
עלות: 455 אירו לכרטיס

רכב

רכב הוזמן דרך רנטלקראס מחברת ההשכרה בוכבינדר Buchbinder. פעם שניה שאנחנו שוכרים רכב מבוכבינדר, והכל עובר ללא תקלה או בעיה. קיבלנו אופל זפירה (5+2) ידני דיזל, האוטו לא מאד חדש אבל אחלה. יש לו אפשרות לפתוח מושבים בתא המטען אז כשנסענו עם המזוודות סבא והבנות ישבו יחד במושב האחורי, ובטיולים ללא המזוודות אחת הבנות ישבה בתא המטען. 

רנטלקארס Rentalcars 
עלות לשבוע: 370 אירו

לינה

מלון בקלן Hotel Eden Fruh am Dom
מלון פשוט מעולה שנמצא ממש מעבר לכביש מהקתדרלה הגדולה והמפורסמת. אין חניה פרטית אבל יש המון חניונים בסביבה. המחיר כולל וויי פיי וארוחת בוקר. יש מעלית, חדרים יפים ומרווחים, הכל מצוחצח וחדש. החסרון היחיד שהצלחנו למנות היה קצת רעש מהרחוב, בכל זאת ממוקם מטר מהקתדרלה. ארוחת הבוקר מאד מגוונת ועשירה, כוללת ירקות ופירות, ביצים, גבינות ונקניקים, קורנפלקס, מאפים ועוד. כל אחד מצא מה לאכול. אין חדרי משפחה אז לקחנו שני חדרים זוגיים (לנו ולבנות) ועוד חדר יחיד לסבא. מומלץ בחום.

http://www.hotel-eden.de/en/cologne.html
עלות (כולל כל המיסים, וייפיי, ארוחת בוקר): 140 אירו לחדר זוגי, הוזמן דרך בוקינג


מלון בבאד גודסברג Burgblick
מלון משפחתי קטן הממוקם בבית דירות בשכונת מגורים ממש ליד הטירה של באד גודסברג. הודענו מראש שנגיע מאוחר (כי חשבנו שנבלה בפנטזילנד) אז שלחו לי קוד לתיבה קטנה ובה המפתחות ושאר ההסברים. עבד כמו שעון.

אנחנו היינו בדירה לארבעה הכוללת חדר שינה, סלון בו פתחו שתי מיטות לילדות ומטבח ויש גם מרפסת. סבא היה בחדר בודד עם שתי מיטות. התמיילתי מראש עם בעל המלון וסידרו לסבא חדר שלא צריך לעלות אליו במדרגות. הדירה שלנו היתה בקומה ראשונה בלי מעלית.

הדירות מעוצבות קצת באופן מיושן אבל הכל נקי ומסודר. המחיר כלל ויי פיי וארוחת בוקר נחמדה מאד, כולל מכונת אספרסו. חניה יש ברחוב.

http://www.burgblick-hotel.de
עלות (כולל כל המיסים, וייפיי, ארוחת בוקר): 170 אירו לחדר משפחתי לארבעה, הוזמן דרך בוקינג


סנטר פארקס בוסטלזה Center Parcs Bostalsee
אנחנו מאד אוהבים את כפרי הנופש של סנטר פארקס וזה כבר כפר הנופש הרביעי שלנו. בניגוד לכפרים הבם שהינו בהולנד, אנגליה וצרפת, הכפר הזה נמצא על צלע הר ולא בתוך יער. הבנייה יותר צפופה, אין גינות פרטיות עם נחל וברווזים, אבל יש אגם ענקי ויפה עם פעילויות ספורט מים (כשלא יורד שלג).

הוילות חדשות מאד ויפות עם חדר אמבטיה מהמם. החדרים מדוגמים פצצה, ונראה שחשבו על הכל, כולל שער תינוקות בקצה העליון של המדרגות ותיק שוק עם גלגלים לסופר, וכמובן יש את כל שירותי הכפר המוכרים - בריכה עם מגלשות (לא מהגדולות שראיתי אבל עדיין כיפית), אטרקציות ופעילויות, סופר, מסעדות וכו.

בגלל הטופוגרפיה ההררית לא שכרנו אופניים אבל כן שכרנו רכב גולף חשמלי ממונע שיסייע בהתניידות בכפר, וזה היה פשוט מעולה. מזל שיש סבא כתירוץ ;)

כפר הנופש, מבט אל האגם
רכב הגולף החשמלי מאפשר התניידות קלה בכפר הנופש ההררי

http://www.centerparcs.com/gb-en/germany/fp_BT_holiday-park-park-bostalsee

עלות:
וילה לארבעה לילות אמצע שבוע (שני-שישי) עם 3 חדרי שינה, מצעים ומגבות, 500 אירו
(הוזמן ישירות באתר עם הנחת הזמנה מראש והנחת 55+)
וויי פיי לארבעה מכשירים לארבעה ימי השהיה 25 אירו
השכרת רכב גולף לשישה איש לארבעה ימים 165אירו

מזג האויר

מזג האויר יחזור שוב ושוב בסיפור הזה. כי הוא תפס אותנו לא הכי מוכנים. כשתכננתי את הטיול, קראתי קצת באתרי מזג אויר וראיתי שסטטסיסטית באיזור הריין והמוזל באפריל (הנסיעה היתה בשבוע האחרון של אפריל, ככה יצא פסח השנה) הטמפרטורות נעות סביב 5-13 מעלות, ממוצע 9. בפועל, היה הרבה, אבל הרבה יותר קר. 0-5 מעלות, גשם ושלג. 

תאורטית, אנחנו מצויידים היטב לחורף, יש לנו בגדים תרמיים, מגפים חמים ואטומים לגשם ושלג, מעילי סקי, כפפות חמות ואטומות. הכל. אבל אלו נשארו בבית, כי התחזיות שאני ראיתי דיברו על 10 מעלות. וב-10 מעלות מספיק יוניקלו ונעלי ספורט. מזל שברגע האחרון זרקתי לתיק כפפות וכובעים חמים, והילדות החליטו לטוס עם ה UGG כי זה הכי נוח.

אז קצת קפאנו יותר ממה שרצוי. 

החנויות אגב כבר היו לגמרי מלאות בקולקציית קיץ. בחוץ יורד שלג ובחנויות יש שורטס וג'קטים קלילים.
לא לזה פיללנו...
גשם ביום, שלג בלילה. בשבוע האחרון של אפריל!

תקציר

יום 1 (ש): טיסה והעיר קלן
יום 2 (א): טירה בדרכנפלץ, סיור בבאד גודסברג בעקבות השורשים
יום 3 (ב): נסיעה לאורך המוזל עד סנטר פארקס בוסטלזה
יום 4 (ג): יום מנוחה של שופינג וסנטר פארקס
יום 5 (ד): שייט לאורך הריין מסיינט גואר עד רודסהיים
יום 6 (ה): טריר וזארבורג
יום 7 (ו): מכרה אבנים יקרות, מיינץ, טיסה

יום 1 (שבת): קלן Koln

סיימנו את ארוחת ליל הסדר, חזרנו הביתה לאריזות אחרונות ובשתיים לפנות בוקר כבר יצאנו לשדה לטיסת אייר ברלין עם קונקשן. כיוון שידענו שיש לנו קונקשן לא ארוך ולא ידענו כמה צריך ללכת, הזמנו מראש שירות העברה לנוסעים מתקשים. בדיעבד הסתבר שאנחנו טסים באותו מטוס שהגענו איתו, אבל צריך לעבור בביקורת דרכונים.

באייר ברלין המחיר כולל מזוודה, ומגישים שתיה ומשהו קטן לאכול (מלוח - פרצעל או מתוק - לחמניה עם צימוקים. ניסיתי את שתיהן, אני תמיד בעד מתוק). הכל היה בזמן, והטיסה היתה שקטה ונינוחה. כשהגענו לקלן הסתבר שמזוודה אחת לא הספיקה את הקונקשן, היא תעלה על הטיסה הבאה ויביאו אותה אלינו למלון, ואכן כך היה. שירות מצוין.

הורדנו את המזוודות עם סבא והבנות במלון, החננו את הרכב באחד החניונים הקרובים, עשינו צ'ק אין (אחד החדרים היה כבר פנוי אז שמנו בו את הכל) והלכנו להסתובב ברגל קצת באיזור הריין והעיר העתיקה (אלטשטאט Altstadt). ארוחת צהרים אכלנו במסעדה בשם Steakhouse Royal מסעדה של בשר ארגנטינאי בשילוב מאכלים מקומיים, קצת נראית כמו מלכודת תיירים אבל האוכל היה מאד טעים ויש גם ארוחות ילדים. כיוון שהיינו גמורים מעייפות אחרי לילה בלי שינה (ליל הסדר פלוס טיסה בחמש בבוקר), חזרנו למלון לכמה שעות טובות של שינה.

על הריין
העיר העתיקה של קלן Altstadt

בשש בערב יצאנו שוב. ביקרנו בקתדרלה הגדולה והמפורסמת של קלן, אבל בגלל שהיתה דרשה פעילה אי אפשר היה ממש להסתובב חופשי. ונזפו בנו שצריך להוריד את הכובע. אז המשכנו לסיבוב במדרחוב של הקניות, המון חנויות, רשתות מוכרות וגם פרימארק (לא היינו אבל ראינו אנשים עם שקיות). סיבוב גדול החזיר אותנו לאיזור הקתדרלה ולארוחת ערב טעימה ולא יקרה בופיאנו Vapiano.  למי שלא מכיר, זו רשת למזון מהיר איטלקי. הקונספט הוא בישול טרי מול הלקוח של אוכל איטלקי - פסטה, ריזוטו, פיצה. בכניסה מקבלים כרטיס מגנטי עליו מטעינים את התשלום בכל עמדה וביציאה משלמים לפי מה שמופיע בכרטיסים. מאד מוצלח.

אחת הקתדרלות המפורסמות בעולם
כל פעם מדהים אותי איך בנו את המבנים האלו, עם טכנולוגיה מינימלית
מרשים גם מבפנים
מדרחוב של קניות ומופעי רחוב


תכלס לא עשינו הרבה, אבל נכנסו לאווירת חו"ל. יש הרבה מאד דברים שאפשר לעשות לראות בקלן, ואפשר לבלות בה יומיים שלושה בקלות.

מסעדה Steakhouse Royal
http://www.steakhouse-royal.com/
עלות: 15 אירו לאדם

מסעדה איטלקית בשירות עצמי Vapiano
https://de.vapiano.com/en/magazine/
עלות: 11 אירו לאדם

אטרקציות בעיר קלן Koln
http://www.cologne-tourism.com/attractions-culture.html


יום 2 (ראשון): כמה טוב שבאת הביתה...

התוכנית המקורית שלנו ליום זה היתה ללכת לפארק השעשועים פנטזיהלנד Phantasialand שנמצא כחצי שעה נסיעה מקלן. ביקרתי בו כילדה והוא עדיין מקבל ביקורות מצויינות. אבל תוכניות לחוד וילדה שמקיאה לחוד. אחרי כמה סשנים של הקאה, הילדה התאוששה למרבה המזל, ואפשר היה לאכול ארוחת בוקר ולצאת לדרך. אבל כבר היה 11 וגם היה קר וגשום, אז ויתרנו על פארק השעשועים ושינינו כיוון ישירות לכיוון היעד שהיה אחת מהמטרות vעיקריות לטיול - העיירה באד גודסברג Bad Godesberg שליד העיר בון Bonn.

למה שם?

אחרי פיצול הגרמניות בסוף מלחמת העולם השניה נאלצו הגרמנים לבחור עיר בירה חדשה לגרמניה המערבית כיוון שברלין היתה מחוץ לתחום. היתה להם חשיבה לטווח ארוך, אז הם בחרו בעיר אוניברסיטאית קטנטנה ומנומנמת שהאטרקציה העיקרית בה היא היותה מקום הולדתו של בטהובן. כך שאין סיכוי שתצמח להחליף את ברלין האהובה כבירתה הנצחית של גרמניה (והם צדקו). רוב השגרירויות והדיפלומטים הזרים העדיפו את באד גודסברג, פרבר קטן ומטופח של בון. ושם אנחנו חיינו 4 שנים כשאבא שלי עבד בשגרירות. גרתי באיזור מגיל 10-14, והתקופה זכורה לי כחוויה מדהימה.

למי שרצה לראות שחזור אותנטי מצויין של התקופה, אני ממליצה בחום על סדרת הטלויזיה Deutchland 83.

התחלנו בנסיעה לכיוון רכס ההרים שמעבר לנהר הריין - שבעת ההרים - זיבנגבירגה Siebengebirge וביקור בטירת Drachenburg אשר על ההר דראכנפלץ Drachenfels היכן שלפי האגדה המקומית זיגפריד הרג את הדרקון. ניסינו לעלות לכיוון הטירה עם הרכב, אבל ננזפנו על ידי אחד המקומיים שזה אסור, ואז קלטנו שיש רכבת קטנה שעולה אל הטירה, אז ירדנו חזרה עם האוטו, החנינו אותו בחניון מסודר (עם פתק שמוציאים מהמכונה) ולקחנו את הרכבת. קנינו כרטיס משולב הכולל את הנסיעה ברכבת, ביקור בטירה וביתן זוחלים (אליו לא הלכנו).

לקחנו את הרכבת הקטנה עד הפסגה, והנופים פשוט מרהיבים. עמק הריין נגלה במלוא תפארתו. מקסים!

עמק הריין נגלה מהפסגה
תמונה משפחתית
אני בטוחה שבמזג אויר שמשי זה עוד יותר מרהיב
טירת דרכנבורג
כלה שבאה להצטלם

בפסגה גם אכלנו ארוחת צהרים טעימה של מאכלים גרמנים טיפוסיים, כולל הקארי וורסט הברלינאי האהוב עלי. לילדים תמיד יש אופציה לשניצלונים וצ׳יפס או פסטה ברוטב עגבניות.

תחת הגשם שהמשיך לטפטף קלות לקחנו את הרכבת לתחנת הביניים לביקור בטירה. הטירה לא גדולה ועיצוב החדרים מבחינת התקופה הוא יותר דאונטון אבי מאשר המלך ארתור. ההסברים הכתובים בחדרים הם רק בגרמנית, חבל. ראינו אנשים מסתובבים עם הסבר קולי אבל לא בדקנו אם הוא מגיע גם באנגלית. יש הרבה מדרגות בטירה אבל אם מבקשים מהצוות, יש מעלית. בסך הכל נחמד, לא וואו (הנופים מהפסגה כן וואו).

פארק השעשועים Phantasialand
http://www.phantasialand.de


טירת דרכנבורג Schloss Drachenburg
http://www.schloss-drachenburg.de
עלות לרכבת וביקור בטירה: 16 למבוגר 8 לילד
מסעדה בפסגה עלה לנו: 11 אירו לאדם


ואז חצינו את הריין והגענו לבאד גודסברג Bad Godesberg. קשה להסביר איך זה לחזור למקום שגרת בו, מעל 30 שנה אחרי. הבית שלנו עוד עומד וקיים ונראה אותו הדבר. גם השביל שמוביל לדלת הפרטית לטיילת על נהר הריין עוד קיים, וסימני גובה המים שמזכירים לנו את ההצפה שהיתה בשנת 1980. השגרירות גם עומדת, החומות הוסרו ויש שלט קטן שמזכיר מה היה פה פעם. השכונה האמריקאית, בית הספר… וגם המגדל שמסמל את עיירה. המון נוסטלגיה מתוקה. אבל באד גודסברג עצמה השתנתה. עזיבתם של פקידי הממשל והדיפלומטים לברלין השאירה חלל שהתמלא על ידי המון מהגרים מוסלמים, מסעדות וחנויות עם שילוט בערבית, נשים בבורקה ותחושה שהמקום החליף את עורו.

תחושה מתוקה-מרירה.

זכרתי את הכתובת
פה היה ביתי

וככה זה נראה ב 1980
המרפסת שלנו, עם העליה לגג
הירידה מהגינה לכיוון נהר הריין
הירידה לכיוון הנהר
את ההצפה של 1980 זכינו לחוות, מפתח לשער יש רק לדיירים, כמו לפני 35 שנה
פעם היתה פה שגרירות ישראל בגרמניה, הבניין לא היה אדום אז ובחוץ תמיד חנה רכב משוריין
כתוב!
לשעבר Bonn American School
סמל העיר באד גודסברג

אחרי שעצרנו בכל מקום להתרגש ולהצטלם, שמנו את הדברים במלון ונסענו לקובלנץ Koblenz, עוד עיר עתיקה ויפה בה נמצא מפגש הנהרות ריין-מוזל. חנינו בחניון ציבורי ויצאנו להסתובב קצת. ראינו את הפינה המפורסמת של מפגש הנהרות Deutches Eck אבל היה נורא קר וגשום ולא היה נעים להמשיך להסתובב. נכנסנו למסעדה חמודה ועמוסת חפצי נוי וקישוטים, כולל מכונית קטנה, לארוחת ערב וחזרנו למלון כשעה נסיעה. נראה שגם קובלנץ שווה יום טיול בכיף, אם מזג האויר נעים.


פארק הפינה הגרמנית בקובלנץ
במזג אויר סגרירי מה
יאללה אנחנו קופאים תצלמי כבר ובוא נכנס לאיזה מסעדה נחמדה...

תיירות בקובלנץ Koblenz
http://www.koblenz-tourism.com


יום 3 (שני): לאורך המוזל

המסלול שתוכנן להיום היה נסיעה נופית לאורך נהר המוזל עד ליעד הלינה הבא - כפר הנופש Center Parcs Bostalsee. ואלמלאי מזג האויר המבאס, היה יכול להיות יום מהמם, אבל הטמפרטורות ממשיכות לרדת והגשם לא מפסיק. אחרי סיבוב נוסף בבאד גודסברג ועוד קצת צילומים נוסטלגיים יצאנו לדרך.

הנקודה הראשונה לעצירה היתה Maria Laach. יש שם מנזר יפיפה, ואגם מקסים עם מסלולי הליכה, אבל גשם וקר ומסלולי ההליכה ארוכים ורטובים אז הצצנו מחלון האוטו והמשכנו.

משם המשכנו לעיירה המקסימה קוכם Cochem. שלושת הנהרות מיין-ריין-מוזל עמוסים בטירות עתיקות, וקראתי שזו בקוכם מוצלחת במיוחד. אבל אי אפשר להגיע אליה באוטו, רק בהליכה מהכפר (בעליה, מה שלא רלוונטי לסבא), או בשאטל (שלא ברור אם הוא פועל), או במונית. וגשם וקר, אז ויתרנו.

כן חצינו את הנהר רגלית על הגשר למוזיאון החרדל. לא הגענו בזמן מתאים לראות את המוזיאון עצמו (יש סיורים מודרכים בשעות קבועות) אבל טעמנו המון סוגי חרדל ואז זללנו נקניקיה (2 אירו) עם חרדל לבחירתנו. כמה שזה היה טעים! המשכנו לארוחת צהרים באחת המסעדות הצופות אל הנהר.

העיירה המתוקה קוכם
הטירה מתנשאת מעל העיירה (ואין אליה גישה עם רכב פרטי)
50 גוונים של חרדל


משם המשכנו בקור ובגשם בנסיעה לאורך המוזל שאני משוכנעת שבשמש הוא עוד יותר יפה. ראינו גם איך בונים גשר ענקי מעל העמק. מרשים!
הדרך יפה כל כך...
גשר נולד!

בשלב כלשהו נמאס מהנסיעה האיטית לאורך פיתולי הנהר אז הרשנו לתוכנת הניווט לקחת אותנו לכפר הנופש בדרך המהירה ביותר. הגענו לכפר, התארגנו, הלכנו לסופר וסיימנו את היום בארוחת ערב ביתית.

מנזר מריה לאך Maria Laach
http://www.maria-laach.de

העיירה קוכם Cochem
http://www.cochem.de/tourismus/en/index

מטחנת החרדל Senfmuhle
http://www.senfmuehle.net


יום 4 (שלישי): יום של מנוחה 

הקור המפתיע ממשיך להכות ואנחנו מתעוררים לכפר נופש מושלג. לא ממש מה שציפינו לו בסוף אפריל. קצת מבואסים ועייפים, החלטנו על יום של מנוחה.

נסענו כחמישים דקות לשופינג בקניון Europa Galerie בעיר Saarbrucken. בעיר יש גם פרימארק ומדרחוב עם חנויות רבות, אבל אנחנו בחרנו להשאר בקניון החמים. בילינו כמה שעות של קניות, נהנינו מארוחת צהרים במסעדה איטלקית טעימה במפתיע בקניון וחזרנו אחר הצהרים לכפר לכמה שעות של בריכה ורגיעה וארוחת ערב קלה בוילה.

יום של אוורור נחוץ.

שלג על כפרי... 
האגם של כפר הנופש, עם פוטנציאל להמון פעילויות כייפיות
לא מוותרות על הבריכה

מרכז קניות אירופה גלרי Europa Galerie
https://www.europagalerie.de

תיירות בזארברוקן Saarbrucken
http://www.saarbruecken.de/en/tourism



יום 5 (רביעי): שייט על הריין


עדיין קר וגשום אבל אנחנו מחליטים לא לוותר על התוכניות. וליום רביעי תכננתי שייט על הריין.

כשעה וחצי נסיעה הביאה אותנו לעירה היפיפייה סיינט גואר St. Goar. שם חנינו ליד הנהר (4 אירו לכל היום) ועלינו על ספינה של Loreley Linie ליום של שייט נעים. הספינה שטה על הריין כשעתיים וחצי עד רודסהיים Rudesheim, שם יש הפסקה של 3 שעות ואז שטים חזרה כשעה ורבע. הסיור כולו מתחיל ב 10:30 ומסתיים ב 17:15. בספינה חלק מקורה עם מסעדה ומרפסת פתוחה עם ספסלים.

כיוון שניחשתי שהילדות עלולות להשתעמם בדרך, הצעתי להן להביא את תיק הטיסה עם תשבצים ושיעורי בית כדי להעביר את הזמן. רעיון שהוכיח את עצמו.

הנופים לאורך נהר הריין מרהיבים. צוק לורליי, מים, צמחיה ירוקה, כפרים עתיקים וכל כמה קילומטרים על ההרים - טירות. חלקן שמורות יותר, חלקן פחות, אבל למכורת טירות כמוני זו היתה חגיגה. השייט מלווה בהסברים בגרמנית מדי פעם (אני מבינה ואני היחידה שמתעניינת אז לא שאלנו אם אפשר גם באנגלית). הבאסה היחידה היתה הקור והגשם שלא פסק. במזג אויר יפה השייט בטח עוד יותר מרהיב.
שייט מבעד לגשם
צוק לורליי 
מעניין מה מטרת הבניין הזה
כפרים וטירות, אי אפשר להפסיק להתפעל
טירה יפה על צוק
הסירה שלנו


בזמן השייט גם ניצלנו את המסעדה שעל הספינה לתה שוקו ועוגות שטרודל (חביבות לא וואו שהכרנו מאוסטריה). את האוכל לא דגמנו.

ברודסהיים היתה לנו הפסקה של שלוש שעות והתוכנית היתה לעלות ברכבל לאנדרטת נידרואלד Niederwald שהוקמה לסמל את ניצחונה של גרמניה על צרפת במלחמת פרוסיה-צרפת ב 1871. אבל בגלל מזג האוויר הרכבל היה סגור. נכנסנו לטוריסט אינפורמיישן וביקשנו שיזמינו לנו מונית גדולה שהגיעה אחרי מספר דקות. נסיעה לא ארוכה הביאה אותנו לפסגה. למספר דקות קצרות נהנינו מהנוף והאנדרטה ובגלל הקור והגשם רצנו חזרה למונית.

אנדרטת נידרואלד עם פסלה של גרמניה
מרשים. 
גם הנוף מלמעלה יפה

חזרנו למרכז העיר, עשינו סיבוב קצרצר ברגל, אכלנו ארוחת צהרים וגלידה וחזרנו לספינה לשייט חזרה. הדרך חזרה קצרה יותר -כשעה ורבע - במורד הנהר.

חזרנו לכפר הנופש אחרי נסיעה של כשעה וחצי, עייפים מאד לארוחת ערב של בית ושינה טובה.


שייט על הריין עם חברת Loreley Linie
http://www.loreley-linie.de/rhinecruises.html
עלות: 20 אירו לאדם

אתר העיירה רודסהיים Rudesheim
http://www.ruedesheim.de

אנדרטת גרמניה נידרוואלד Niederwald Denkmal
http://www.niederwalddenkmal.com


יום 6 (חמישי): טריר וזארבורג

סוף סוף לא יורד גשם, ואנחנו מחליטים לדגום שתי ערים קרובות יחסית לכפר הנופש, שתיהן יפיפיות ומומלצות.

הראשונה טריר Trier היא העיר העתיקה ביותר בגרמניה, ואתר מורשת מוכרז של אונסקו. עיר רומית עתיקה עם המון אתרי עניין. חנינו בחניון ציבורי תת קרקעי ליד הבזיליקה והלכנו ברגל לאתר המפורסם ביותר העיר - השער השחור - פורטה נגרה Porta Negra. השער הוא חלק מהביצורים הרומים העתיקים וגילו כאלפיים שנה.

ליד השער נמצא משרד הטוריסט אינפורמישן בו לקחנו מפה של העיר, וגם תחנת היציאה של הרכבת התיירותית הנחמדה. עשינו את הסיבוב ברכבת, עם הסברים בגרמנית, אנגלית והולנדית. סיור נחמד מאד שנותן מבט על כל האופציות התיירותיות בעיר.

אחרי הסיור ברכבת נכנסנו (אני, בעלי והבת הגדולה) לתוך השער עצמו. זה לא לוקח הרבה זמן ודי מרשים. כיוון שמדובר בהרבה מדרגות, סבא והבת הצעירה נשארו למטה.

פורטה ניגרה - השער לעיר טריר ואתר מורשת של אונסקו
מי מציץ בחלון?

רכבת התיירים רומר אקפסרס - דרך נהדרת לראות את מה שיש לטריר להציע בלי לכתת רגליים
הנקודה היהודית
עתיקות רומיות
מבט מלמעלה
בתוך השער השחור 
מדהים לחשוב שהמבנה הזה בן קרוב ל 2000 שנה

אכלנו צהרים במסעדה נעימה ליד הקתדרלה הגדולה וקינחנו בביקור בשתי הכנסיות המפוארות - הקתדרלה הגדולה Trierer Dom וכנסיית הגבירה Leibfrauenkirche המחוברות בניהן. לקתדרלה יש גם גן יפה. שתי הכנסיות אגב גם הן אתרי מורשת של אונסקו, ובכלל, העיר מלאה בכאלו. יש עוד הרבה מה לראות בטריר, מוזיאון רומי, מרחצאות, חומות וגם בית כנסת. אבל כיוון שזמננו היה קצר, החלטנו להמשיך לזארבורג הקרובה.

הקתדרלה Trierer Dom
אין כמו קתדרלות. אני כל פעם מתפעלת מחדש
חפשו את היציאה לגן היפה
בכניסה לכנסיית הגבירה


תיירות ב Trier
http://www.trier-info.de/english/sights-in-trier

השער השחור Porta Nigra
http://www.trier-info.de/english/porta-nigra-info
עלות: 8 אירו לכרטיס משפחתי

רכבת התיירים של טריר Romer Express
http://www.roemer-express.de/en
עלות: 22 אירו לכרטיס משפחתי


הנסיעה בין טריר וזארבורג לא ארוכה, כחצי שעה, לאורך נהר הזאר Saar שמתפצל מהמוזל. דרך יפה ממש. גם בזארבורג יש הרבה דברים לראות ולעשות - רכבל שמוביל למגלשת הרים, עיר עתיקה, מוזיאונים ועוד, אבל היינו כבר די עייפים אז החלטנו להתמקד באטרקציה אחת - המפל. באמצע העיר, בין בתי קפה ובניינים, יש מפל אמיתי ושוצף.

החנינו את האוטו בחניון ציבורי (מאלו שלוקחים פתקית ממכונה) והלכנו קצת ברגל עד המפל. אכלנו גלידה, הצטלמנו קצת וחזרנו לכפר הנופש לארוחת ערב ביתית וערב באולינג סוער.

לאורך נהר הזאר
העליה למגלשות ההרים (לא עלינו)

זארבורג החמודה
עיר שבליבה מפל
שממשיך לו לאי שם

תכלס. 

תיירות Saarburg
http://www.saar-obermosel.de/en/sightseeing.html

מגלשת ההרים Saarburg Sommerrodelbahn
http://www.sommerrodelbahn-saarburg.de


יום 7: מכרה אבנים טובות, מיינץ

יום אחרון. הטיסה אחר הצהרים ויש לנו יום שלם לטייל בדרך לפרנקפורט.

העמסנו את המכונית והתחלנו במכרה אבנים טובות שנמצא כחצי שעה נסיעה מכפר הנופש. מהחניה יש הליכה די ארוכה למכרה עצמו. לנו ההליכה לא היתה קשה אבל לסבא כן.

הכניסה למכרה היא רק בסיור מודרך. קיבלנו קסדות ונגן אודיו עם אוזניות ונכנסנו עם המדריכה המבוגרת למכרה. המכרה כבר לא פעיל ומשמש כאתר תיירות והביקור בו נחמד מאוד. יש בקירות קריסטלים מכל מיני סוגים ושמענו הסברים על היווצרות גאודות וכריית האבנים. ההליכה לא קשה במיוחד (אין מדרגות או סולמות), אבל חשוך ויכול להיות קצת חלקלק.

ההליכה חזרה היתה חלקה בעליה. למשפחה עם ילדים לא קטנים מדי זה אחלה ביקור אבל בדיעבד זה לא הכי התאים לסבא.

גאודות מלאות בקריסטלים יפים יפים
מישהו שומר תמיד עלי...
בכל מערה שמכבדת את עצמה יש אגם תת קרקעי
תאורה ששימשה את הכורים
הקירות מרוצפים בקריסטלים, שווים יותר ושווים פחות


מכרה האבנים הטובות Edelsteinminen
http://www.edelsteinminen-idar-oberstein.de/precious-stone-mine.html
עלות: 7 אירו למבוגר, 5.5 אירו לילד


משם המשכנו עם האוטו לעיר מיינץ. מיינץ עיר גדולה ולקח לנו קצת זמן למצוא חניה. במרכז העיר היה שוק אז הסתובבנו קצת, אכלנו ארוחת צהרים ואז נכנסו למוזיאון הדפוס של גוטנברג. המוזיאון מומלץ מאוד! יש תערוכות על מכונת הדפוס הראשונה, התפתחות הדפוס באסיה, הדגמה של המכונה של גוטנברג והרבה מיצגים מרתקים. אפילו הבנות הודו שהיה מעניין. אז מומלץ בחום.

רוץ בן סוסים
יום שוק, הכי כיף!
הקתדרלה של מיינץ
הדגמת הדפוס במוזיאון גוטנברג (בשאר המוזיאון אסור לצלם)


תיירות בעיר מיינץ Mainz tourism
https://mainz.de/en/worth-seeing/index.php

מוזיאון גוטנברג Gutenberg Museum
http://www.gutenberg-museum.de
עלות: 10 אירו לכרטיס משפחתי


גם במיינץ יש הרבה מה לראות ולעשות, אבל טיולנו תם, נסענו לשדה התעופה וחזרנו בטיסה נטולת אירועים מיוחדים הביתה.

לסיכום, עמק הריין ועמק המוזל הם מקומות יפים יפים, ששווים טיול נינוח ונעים בין עיירות, כרמים, טירות ומים. יש באיזור המון מה לראות, והמון מה לעשות עם ילדים. ולסיכום סיכום, לנסוע עם סבא זו חוויה מיוחדת.







==================

You Might Also Like

8 comments

  1. אין כמוך! תענוג לטייל אתך ובעקבותיך

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יקירתי, ואפילו השתמשנו קצת באקסל שלכם :)

      מחק
  2. אין כמוך! תענוג לטייל אתך ובעקבותיך

    השבמחק
  3. גם אני הייתי לפני למעלה משלושים שנה ובנסיבות אחרות. לא גרתי שם אבל אני זוכרת את קלן, את מיינץ ומוזיאון גוטנברג ואת השייט בנהר. אני זוכרת שהעיירות נראו לי כמו בסיפור אגדה והרדימו אותי יותר מהצוגשפיצה שגם בו היינו באותן נסיבות - חילופי משלחות נוער עם גרמניה. את טרייר היפה וזארבורג ראיתי כבר ביחד עם המשפחה אבל ממש מתחשק לי לראות את האזור כולו כמו שצריך. תודה על התיאור היפה והמפורט. נראה שעברתם חוויה משפחתית שונה ומיוחדת.

    השבמחק
    תשובות
    1. העיירות הרשימו אותי אבל אני לא זוכרת באיזה היינו :)

      מחק
    2. האיזור כולו פשוט קסום. רק ממליצה על שמש ולא גשם ושלג.
      (לא שיש למישהו שליטה על זה חחח)

      מחק
  4. שירלי טיול מקסים ונוסטלגי.כתבת כל כך יפה והתמונות מקסימות. כל הכבוד לך.
    אוהבת .

    השבמחק

סיפורי הטיול האחרונים