ניו יורק זוגי עם איה (בת 18)

ספטמבר 18, 2019

רגע לפני שאיה מתחילה את ההרפתקאה הגדולה הבאה של חייה באוניברסיטה, קפצנו רק היא ואני לעיר העירים - ניו יורק - לביקור קצר של מילוי מצברים. זה לא ביקור ראשון שלנו אז לא ביקרנו כמעט באתרי חובה תיירותיים אלא בעיקר חיפשנו מה חדש ומעניין. בביקור הקודם לפני כשנתיים וחצי (קישור) היינו בצ׳לסי מרקט, הייליין, מוזיאון וויטני, פריק קולקשן, גשר ברוקלין, מוזיאון הטנמנטס, מסעדת כץ, מסעדת הדיינר המזמר אלן סטארדסט ועוד.

אז מה עשינו הפעם? פירוט לפי ימים:
א- הגעה לקראת הצהרים, גוליבר'ס גייט, מחזמר אוון הנסן היקר, השדרה החמישית כולל כניסה לכנסיית סט פטריק

ב- האדסון יארדס וטיפוס על הווסל, סיור רגלי בהארלם, בריאנט פארק וחדר בריחה

ג- טיימס סקוור, פופ אפ חברים, שוק בליטל איטלי, סאות' סטריט סיפורט, תערוכת פסלי נשים משפיעות, וולסטריט, מוזיאון פדרל הול, מחזמר נערות רעות

ד- סיור גרפיטי בברוקלין, טיסה חזרה

לוגיסטיקות

הפעם ביקרנו רק שני לילות אצל הגיסים בניו ג׳רזי השכנה, ואז עברנו למלון במיד טאון כדי להיות תיירות על אמת.

מלון

מיקום מצויין שאיפשר לנו ללכת המון ברגל. האיזור סקצ׳י לייט וליד הכניסה למלון היו מדי פעם חסרי בית שהתנחלו קצת, אבל לא הרגשנו לא בטוחות בשום שלב. החדרים פיצפונים אבל מתוחזקים היטב ונקיים מאד. הצוות מסביר פנים, יש שמירת חפצים, וייפיי חינם. יש במלון מסעדה (לא ניסינו), והמחיר לא כלל ארוחת בוקר. חסרון אחד שאני יכולה לחשוב עליו הוא שהמעלית איטית וצריך קצת לחכות לה בבוקר.

הזמנתי את המלון כמה ימים לפני הטיסה דרך הוטוויר (אתר בו מהמרים ומזמינים מלון מוזל בלי לדעת באיזה מלון מדובר). באופן הזה חסכתי מעל $200 על הזמנה של 3 לילות יחסית למחיר של בוקינג. האתר גילה לי שהמלון שאקבל יהיה אחד משלושה, בדקתי את שלושתם בבוקינג ונראו לי סבירים, אז הלכתי על זה.

Holiday Inn New York City - Times Square

תחבורה

כשהגענו לקחנו ליפט Lyft (שירות הסעה של נהג עצמאי) לבית של הגיסים, והם גם הקפיצו אותנו לעיר.

בעיר התניידנו רק ברכבת התחתית Subway (וברגל). כיוון שהנחנו שלא נעשה מעל 12 נסיעות כל אחת, לא רכשנו כרטיס שבועי אלא כרטיס נטען רגיל (אחד לשתינו - זה מותר בכרטיס הרגיל) ומילאנו אותו פעמיים, כך ששילמנו בדיוק על הנסיעות שעשינו. הכרטיס עצמו עולה $1, נסיעה עולה $2.75, כרטיס שבועי ללא הגבלה $33 (כל אדם צריך כרטיס, וזה משתלם אם עושים 13 נסיעות ומעלה)

לשדה התעופה ביום האחרון לקחנו הסעה משותפת של סופר שאטל SuperShuttle. בחישובי עלות-תועלת זה היה לנו הכי נוח ועלה לשתינו $40. מונית היתה עולה סביב $100, אובר/ליפט סביב $80, ורכבת $26 אבל דרשה ללכת ברגל עם המזוודות לתחנה, למצוא את הרכבת, להחליף לאייר טריין... יותר מדי מעברים בשביל לחסוך $14. השאטל אסף אותנו במלון, אסף עוד תחנה אחת בדרך והוריד אותנו בטרמינל הנדרש.

הלכנו המון, אבל המון ברגל. האפליקציה של האייפון ספרה 10-15 ק״מ ביום! אז תדאגו לנעליים ממש נוחות. אנחנו ״נאלצנו״ להכנס לחנות של DSW (חנות אאוטלט של מותגי נעלים שיש לה כמה סניפים בעיר) לקנות לאיה נעלי ספורט חדשות כי הישנות לא היו מספיק נוחות להליכה ממושכת.

סיורים מודרכים של Free Tours by Foot

אנחנו אוהבים את הקונספט של סיורי החינם בערים שונות בעולם. צריך להרשם מראש, אבל אין תשלום מראש, אלא הסיור במתכונת תשלום טיפ בלבד (והכוונה לטיפ נדיב, לא $5). מצאנו בעבר בהשוואה לסיורים אחרים שהמדריכים מאד משקיעים ומעניינים כי שכרם תלוי ישירות באיכות הסיור. וגם הפעם לא התאכזבנו. זכרו רק להביא מזומן לטיפ.

Harlem

סיור בהארלם של Free Tours by Foot עם המדריכה Tyler-Marie.  לפני 15-20 שנים סיור כזה לא יכול היה להתקיים, היה פשוט מסוכן מדי. בשנים האחרונות השכונה עוברת חידוש ומאפשרת לתיירים סקרנים הצצה. הסיור מתמקד בהיסטוריה של השכונה והתהליכים החברתיים והכלכליים שהיא עברה לאורך השנים, במקביל לתהליכים היסטוריים אמריקאים. המדריכה היתה נלהבת ומקסימה והיה יופי של סיור. איה למדה על חלק גדול מהנושאים בבית ספר אז היה לה מעניין לראות איפה זה קרה, אבל אני לא בטוחה שבני נוער (או מבוגרים) שלא מתעניינים בהיסטוריה ימצאו עניין רב בסיור, כיוון שאין בו אטרקציות ויזואליות במיוחד. במהלך הסיור זכינו להכנס למועדון לילה ולבקר בתחנת כיבוי האש המקומית, וגם לטעימה של המציאות הקצת פחות נעימה, כשמעבר לכביש קבוצת ילדים (אולי בגיל חטיבה) יצאה מבית ספר והתחילו לריב, ומייד הוקפו במספר גדול של מכוניות משטרה. לפני הסיור אכלנו במסעדת סילביה המפורסמת, עוף מטוגן (טעים אש) עם פירה ובטטות, והרגשנו לרגע בדרום החם. ואחרי הסיור נכנסנו להציץ בלובי של תאטרון אפולו. מי שיכול לערוך את הסיור ביום ראשון בשבוע יוכל לשלב בביקור באחת הכנסיות בשכונה לשמוע מוסיקת גוספל.

Brooklyn Graffiti and Street Art

סיור גרפיטי Free Tours by Foot באיזור בושוויק בברוקלין עם המדריך Mar, מומלץ מאד. המדריך היה מרתק ומאד אינפורמטיבי לגבי ההיסטוריה, ההתפתחות והסצנה העכשווית, הן של גרפיטי מחתרתי, והן של אמנות הרחוב החדשה בה אמנים שהתחילו באופן מחתרתי הופכים לאמנים מוכרים שמקבלים תשלום על עבודתם. ראינו המון ציורי קיר, וזה רק חלק קטן ממה שיש לשכונה להציע. אפשר רק להתרשם ולהתפעם מהכשרון, שרובו הגדול מצוייר בספריי צבע ולא במכחולים. לנו לא היה זמן כי היתה לנו טיסה הביתה, אבל למי שיכול מומלץ להמשיך להסתובב בשכונה גם אחרי הסיור לראות עוד מהכשרון והיופי הצבעוני הזה.

מחזות זמר בברודווי

ראינו בביקור הזה שני מחזות זמר בברודווי. במקרה (או שלא), שניהם נסובו סביב נוער בתיכון, התעמרות, תככים ודרמה, אבל הם מאד שונים באופיים.

Dear Evan Hansen

פשוט וואו. מחזמר זוכה פרסים חדש יחסית. דרמת נעורים בהצגת תאטרון עם צוות קטן (8 שחקנים נפלאים ותזמורת קטנה) שחלק מהטקסטים מוגשים בשירה, ולא מופע שואו מלא רקדנים, זמרים ותלבושות. סיפור המסגרת עכשוי וכולל נער שמתאבד ונער דחוי שמסתבך בשקרים כי הוא צמא לאהבה. עצוב ונוגע, אבל מוגש עם הומור וכשרון. מסוג הסיפורים שנשארים איתך גם אחרי שהמופע מסתיים.

למי כן? נוער בוגר (14-15 וצפונה) ומבוגרים שיודעים אנגלית מספיק טוב בשביל לעקוב אחרי הצגת תאטרון, ואוהבים תאטרון מוסיקלי. למי לא? ילדים, אנשים שהאנגלית שלהם לא מספיק חזקה, ומי שהולך למחזמר כדי לראות שואו מוסיקלי ססגוני (כמו מלך האריות). אבל אם אתם בקטגוריה של כן, טוסו לראות. פשוט וואו אמרתי כבר?

להופעה הזו קנינו כרטיסים מראש במחיר מלא כי רצינו לראות אותה בוודאות במקומות טובים ולא רצינו להשאיר את הכרטיסים ליד המזל.

עלות: $194 לכרטיס בשורה הראשונה של המרפסת, בהזמנה מראש

Mean Girls

אחרי  הסרט (אותו כתבה טינה פיי ובו כיכבה לינדזי לוהן), הגיע המחזמר. גם כאן הסיפור מתרחש בתיכון, ועוסק בקבלה, סטראוטיפים, סושיאל מדיה, שקרים, תככים ואהבת נעורים. פה הקאסט גדול ומוכשר, יש שואו נפלא של מחול ושירה, והאווירה יותר קלילה. יתאים לדעתי לבני נוער שראו את הסרט, גם אם האנגלית שלהם לא מושלמת. מוצלח מאד וכיפי, למרות הנושא הלכאורה כבד קצת.

להצגה זו קנינו כרטיסים במחיר מוזל בדוכן של tkts בסאות׳ סטריט סיפורט South Street Seaport. אותם כרטיסים שאפשר לקנות בטיימס סקוור, רק בלי התור. יש דוכן נוסף בלי תורים ארוכים בלינקולן סנטר.

עלות: $83 לכרטיס בשורה 5 באמצע, ביום המופע בדוכן

דוכני TKTS לרכישת כרטיסים מוזלים ביום המופע (או יום לפני להצגות צהרים)

אתרים ואטרקציות

גוליבר גייט - תצוגת ״מיני עולם״ Gulliver's Gate

מקסים, מאד נהנינו. מדובר באטרקציה חדשה יחסית, ממש על טיימס סקוור, ובה מיצגים של מקומות שונים בעולם, במיניאטורות. המיצגים עשויים מאד יפה, וכל מבקר מקבל מפתח אלקטרוני שמפעיל כל מיני דברים בתצוגה. בנוסף יש באפליקציה מעין ״חפש את המטמון״ לזהות דמויות מיוחדות במיצגים (כמו מרי פופינס בלונדון או וונדרוומן בירושלים). ירושלים אגב זכתה למיצג גדול יחסית ומאד מפורט, כולל מגלשת המפלצת! המקום מקורה וממוזג והביקור לוקח שעה עד שעה וחצי.

עלות: $30 לאדם עם קופון שקיבלנו בכניסה

טיימס סקוור Time Square

כן, זה בערך המקום הכי תיירותי, הומה, מבולגן, צפוף וקצת מסריח שיש בעיר. אבל אי אפשר שלא להתפעל מהבניינים, המסכים, והאנשים. כיוון שהמלון שלנו היה לא רחוק, עברנו כמה פעמים בכיכר, ביום ובערב, והיא תמיד מלאת התרחשויות ומרשימה. בזמן הביקור שלנו לדוגמא היתה תצוגת אופנה אפרו-אמריקאית קטנה במרכז הכיכר.

האדסון יארדס והווסל Vessel at Hudson Yards

מבחינתנו זה היה הפספוס של הביקור. האדסון יארדס הוא מתחם חדש יחסית של מגורים ומסחר, על גדות נהר ההאדסון. מבנה הווסל הוא מעין פסל סביבתי עם מדרגות שאפשר לטפס. הטיפוס מייגע, יש לא מעט אנשים, ואין נוף מהפסגה ששווה את המאמץ. הקניון עצמו מכיל כמעט רק מותגי יוקרה, ובנוסף האיזור כולו עדיין בבניה. הטיפוס במבנה דורש רישום מראש באתר. יש מעלית לנכים אבל ביום שהיינו היא לא עבדה. כנראה שללא הסבל של הטיפוס, היינו מקטרות פחות, אבל בין שלל שאר הדברים שיש לעיר להציע, זה לא נופל גבוה ברשימה. אפשר לשלב עם טיילת הייליין, שוק צ׳לסי ומוזיאון וויטני (בהם ביקרנו בפעם הקודמת בעיר).

עלות: חינם ברישום מראש

בריאנט פארק Bryant Park

אחד הפארקים החמודים ביותר במרכז העיר לדעתי. מזמין, ידידותי למשפחות, יש קפה, ספרים ומשחקים, ואפילו קרוסלה קטנה. וייב מקומי ופחות תיירותי. מותק של מקום להפסקה רגועה בתוך העיר ההומה.

מוזיאון  Federal Hall

שוטטנו לנו בוולסטריט, ופתאום ראינו מבנה שנראה היסטורי ומעניין, והוא אכן כזה. מסתבר שפה הוכתר הנשיא הראשון של ארצות הברית - ג'ורג' וושינגטון - ופה ישבו הקונגרס הראשון ובית המשפט העליון. הכניסה חינם והסיור קצר (כחצי שעה), אבל נחמד לראות עוד פיסה קטנה של היסטוריה אמריקאית. יש במקום גם סיורים מודרכים של ריינג'רים.

הנמל הדרומי South Street Seaport

זכרתי אותו מהעבר כמקום די מעפאן, והלכנו בשביל לקנות כרטיסים למחזמר בדוכן TKTS (כמו בטיימס סקוור רק בלי התורים), אבל שמחתי לראות שהיתה התחדשות באיזור וממש נעים ומעניין להסתובב. יש מוזיאונים, חנויות, מסעדות ובתי קפה, מזח ממנו יוצאות סירות לשייט ועוד. בשילוב עם מזג אויר נהדר, היה מאד מוצלח.

פסלי הנשים המשפיעות Statues For Equality

היסטורית, היו בניו יורק רק 5 פסלים של נשים משפיעות (גולדה מאיר אחת מהן, אגב), והמון גברים. כחלק מפרוייקט עולמי להעצמת נשים, תערוכה חדשה יחסית של פסלי נשים משפיעות מוקמה בגינה של בניין Old Slip 32. למיטב הבנתי, רשימת הנשים נבחרה על ידי הציבור, וממשיכה להתחדש. את חלקן הכרנו, חלקן פחות אז קראנו ולמדנו. אמנ לא על המסלול הסטנדרטי, אבל ממליצה לעבור, לעצור ואולי ללמוד משהו חדש.

קתדרלת סט פטריק בשדרה החמישית St. Patrick's Cathedral

הלכנו לנו בשדרה החמישית והכניסה היתה פתוחה, אז נכנסנו להציץ. לא הקתדרלה הכי מרשימה שראיתי (אין מה להשוות לקתדרלות הגדולות של אירופה), אבל היה נחמד לראות אותה פעם מבפנים אחרי אינספור פעמים מבחוץ. לא הייתי עושה מאמץ אבל אם אתם חובבי כנסיות והיא במקרה פתוחה, שווה הצצה.

חדר בריחה Clue Chase

כמשפחה חובבת הז׳אנר, אנחנו משתדלים לדגום חדר בריחה בכל ביקור ביעד חדש. הפעם הלכנו לחדר של חברת Clue Chase הנקרא The Egyptian Tomb. סיפור המסגרת נע סביב תקופת הפירמידות והחיפוש אחרי חפץ מסתורי. החדר עשוי יפה, ואמנם יש בו הרבה מנעולים אבל הוא לא מייגע. הינו רק שתיים, ולא הצלחנו לברוח. התקדמנו ממש יפה, והיינו ממש קרובות אבל זה לא הספיק. אם היינו בצוות מלא, מאמינה שהיינו פותרים את החדר (שעומד על 18% החלצות).

עלות: $30 לאדם

אטרקציות זמנית

בעיר כמו ניו יורק שכל הזמן חיה ותוססת, קורים המון דברים כל הזמן. מעבר לאטרקציות הקבועות, אפשר למצוא התרחשויות זמניות ומקומיות שמתרחשות לזמן קצוב. כשאתם מתכננים ביקור שווה לחקור קצת ולבדוק מה קורה בעיר בזמן שהותכם. אתרים כמו טיים אאוט, בלוגים של תושבי העיר וחובביה מהווים מקור מעולה לתוכן מקומי.

לנו יצא לדגום שתי התרחשויות זמניות מוצלחות במיוחד:

פופ אפ חברים Friends Pop-up

פופ אפ היא תצוגה (או חנות) זמניים שמופעלים לזמן קצוב. זה הספציפי הוקם לכבוד 25 שנה להשקת סדרת הטלויזיה חברים. הזמנתי כרטיסים ברגע שנפתחה המכירה, כי ידעתי שאיה תעוף על זה לגמרי. כיוון שהיא צפתה בכל העונות בבינג' במהלך הקיץ, היא הכירה כל בדיחה וכל משפט מחץ, וידעה לזהות באיזה פרק הופיע כל פרופ. היא נהנתה בטירוף והתרגשה ממש. ואני נדבקתי בהתלהבות וצילמתי :-D.

עלות: $35 לאדם בהזמנה מראש

שוק בליטל איטלי Feast of San Gennaro

אני מאד אוהבת התרחשויות מקומיות, ובתקופה בה ביקרנו התקיים באיזור ליטל איטלי שוק תוסס וחמוד בשם פסטיבל סן ג'נארו החוגג את מורשת הקהילה האמריקאית איטלקית. ביום שבת גם היתה באיזור תהלוכה קטנה עם מוסיקה ועגלות. השוק עצמו כלל הרבה אוכל ודוכני חפצי נוי ואמנות. לא קנינו משהו מיוחד אבל אכלנו קנולי (קינוח איטלקי) מקורי וטעים מאד.

מסעדות

בדרך כלל אנחנו מאד משתדלים לא לאכול ברשתות כשאנחנו מטיילים, ומשתדלים לגוון בסוגי האוכל. כיוון שאיה קצת בררנית, לא הלכנו למסעדות מתוחכמות או יקרות מדי, וכל אלו שאמליץ עליהן יתאימו גם לילדים.

Sylvia's Restaurant
(הארלם) - מזון נשמה דרומי מקורי. למרות שמדובר ביעד תיירותי, האוכל משובח. נהנינו ממש מעוף מטוגן ותוספות, כמה פשוט ככה טעים.

Mom's Kitchen & Bar
(הל'ס קיטצ'ן, מידטאון) - דיינר חמוד באווירה היפסטרית משהו, אוכל מצויין ושירות נעים.

Havana Central Times Square
(מידטאון) - מסעדה קובנית מקסימה ורועשת עם אחלה אוכל (האמפנדס היו מעולים) ומוסיקה חיה בערב. ואפילו היה זוג שחגג חתונה!

Aya Sushi
(מידטאון) - נכנסנו כי זה היה קרוב למלון וכי איה, מקום פיצפון אבל חמוד וטעים. לא מסעדת יוקרה אבל סבבה כשרוצים איזה רול לא יומרני וטעים. וראינו שהמון מזמינים מהם טייקאאוט.

Dig Inn
(מידטאון) - מסעדת מזון מהיר (אבל לא ג׳אנק) בשירות עצמי, האוכל (קערה / בוריטו) בהרכבה עצמית, אורגני, בריא, בר קיימא, טעים ולא יקר. מצויין לצהרים.
Café Habana
(סוהו) - ידוע בזכות תירס קובני על הגריל עם ערימה של פרמזן מגורד. התירס טעים מאד, שאר האוכל אכזב. לטעמי לא שווה לעמוד בתור בשביל קלח תירס, נחמד ככל שיהיה.

Pietro Nolita
(ליטל איטלי) - מסעדה שהגימיק שלה העיצוב הורוד, אבל האוכל טעים מאד הרבה מעבר לגימיק, הסגנון איטלקי, ויש להם פסטה מעולה בעבודת יד.

בתי קפה ומתוקים

קצת מביך להודות בכמה בתי קפה ובתי ממתק עצרנו.

The Doughnut Project
(סנטרל פארק) - חנות קטנטנה של דונאטס אווריריים וטעימים בטעמים מיוחדים, קרוב לסנטרל פארק. הגענו קרוב לסגירה והיה מבצע של 1+1.

Amorino Gelato and Cafe
(מידטאון) - הגלידה האהובה המוגשת בצורת פרח, שאנחנו לא מפספסים אם במקרה מוצאים.

Angelina Bakery NYC
(מידטאון) - קונדיטוריה ובית קפה טעים ממש וחמוד מאד ליד המלון.

Baked by Melissa
(מידטאון) - קונדיטוריית קאפקייקס מיניאטורים בגודל ביס, בטעמים וצבעים מהממים. לקחנו מגש הביתה בטיסה (שרד יפה).

Lady M Cake Boutique
(מידטאון) - בית קפה וקונדיטוריה הידועה בעוגת שכבות הקרפ שלה, ויש גם תה צמחים משובח.

Dominique Ansel Bakery
(סוהו) - קונדיטוריה כל כך מפורסמת שהיה תור של עשרות אנשים לקרואסון וקפה. אז ויתרנו.

Aroma Espresso Bar
(איזור התאומים) - סליחה ומחילה, אבל אני גרה באמריקה והתגעגעתי לאייס ארומה. והוא היה מאכזב, מתוק מדי והרבה פחות משמח ממה שזכרתי.

ואם אתם במקרה מוצאים את עצמכם בג'רזי סיטי, חפשו את Razza - פיצריה טרנדית, דקה, פריכה, מדוייקת ומאד מאד טעימה, וגם את הציור הפנטסטי הזה של דייויד בואי.

ניו יורק כהרגלה, שונה מכל מקום אחר בעולם. היא יותר צפופה ומלוכלכת ממה שזכרתי, ומפוצצת בתיירים באופן בלתי סביר לאמצע ספטמבר, אבל יש בה אווירה שפשוט אי אפשר לשחזר או להעתיק. ותמיד נשארים המון דברים ברשימה לפעם הבאה.